.

tisdag 3 augusti 2010

Nytt Aktieköp, spekulation med fundamental baktanke

Idag jobbade jag bara 4 timmar (mellan 06:00-10.00) och tyckte således att det var ett ypperligt tillfälle att göra min första "Daytrade" på eftersom jag slutade lagom till att börsen hade öppnat.
Tanken var att köpa XACT Bull X2 om tillfälle gavs. Nu blev det ju inte riktigt så och efter att jag bevakat OMX i några timmar förstod jag att Index inte skulle stiga något nämnvärt idag. Gårdagens "rusning" verkar vara ett minne blott idag....

Det är mycket möjligt att Index stiger under veckan men magkänslan säger åt mig att inte ligga inne över nätterna med denna fond, jag är helt enkelt för dålig insatt i ämnet i nuläget.

I och med detta "misslyckande" slog jag istället till och köpte lite aktier i Telekombolaget "Millicom International Cellular". Som Ni kanske förstår är det ett telefonbolag som har inriktat sig mestadels på den Centralamerikanska och Afrikanska marknaden (stor möjlig tillväxt). Detta blir mitt första köp som varken är en högriskaktie eller som jag köpt i utdelningssyfte dvs något mittemellan.

Bolagets hemsida hittar ni HÄR

Senaste kvartalsrapporten såg väldigt bra ut och min tanke är att sälja av denna aktie när jag uppnått en tillfredsställande värdestegring/när jag behöver likvida medel för inköp av utdelningsaktier. Om detta blir när Q3`s rapport kommer eller tidigare vet jag ej men jag har svårt å tro att det blir en dålig rapport den 19 Oktober.

Eftersom jag denna gång köpte för en så pass stor summa och dessutom kommer använda vinsten (man måste vara positiv =) till att köpa utdelningsaktier kommer jag att ha med dessa i mina månadsuppdateringar över utdelningsportföljen.

EDIT: Jag glömde skriva att investmentbolaget Kinnevik äger en stor del av Millicom (Jag tror det är ca 35% av aktierna), så det kan vara ett alternativ om man vill investera indirekt i Millicom International Cellular!

//Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

J sa...

Ooh intressant! Ska kolla in den!

Anonym sa...

Du skriver att du ska sälja millicom i framtiden för att köpa utedelningsaktier. Är det inte rätt bra utdelning på millicom? Vad har du tänkt köpa istället?
Stefan

john sa...

#J

Ja gör det, tillväxtpotentialen är stor i bolaget, dessutom tror jag många tänker som jag och förväntar sig en bra rapport Q3. Iom detta kan aktiekursen triggas upp mycket redan innan rapporten och då kan det vara en bra idè att sälja om man vill vara på den säkra sidan. Det är min teori iaf =)

#Stefan
Just i år delade Millicom ut en ordinarie utdelning + en bonusutdelning så ja i år var det en riktigt bra utdelning. Jag tror dock att detta var första året bolaget delade ut och jag ser gärna en utdelningshistorik på minst 10 år i "mina" utdelningsbolag.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

J sa...

Vad jag kan se delade man ut så tidigt som maj 2008

http://www.millicom.com/investors/calculator.cfm

men yielden verkar ligga kring 2-3% utan extrautdelningen, kan det stämma?

J sa...

Wilke rekade förresten företaget i dagens DI som en av jättarna som kommer fortsätta prestera i åtminstone några år till. =)

john sa...

#J

Då har dom iaf en liten utdelningshistorik, dock lite för kort för att jag skall ligga kvar långsiktigt i bolaget. Angående Yielden vet jag faktiskt inte men tror att det kan stämma, har för mig att den ordinarie utdelningen var på ca 6 kronor om jag inte minns fel.

Hehe jaså det var kul att höra om DI, hoppas att det var här dom fick nys om bolaget =D

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!