.

tisdag 24 augusti 2010

Uppdatering min Högriskportfölj

Det var riktigt längesedan jag skrev något om hur det går för min högriskportfölj så jag tycker det är dags för en liten uppdatering:

Först och främst så kan jag skriva att det inte är några stora summor jag har investerat i denna portfölj eftersom jag ser det mer som läromedel/läropengar, vi pratar om högst någon tusenlapp... Dock är det procenten som jag tycker är roligast att räkna på dvs hur många procents avkastning jag lyckas få, å andra sidan hade jag inte gråtit om jag blivit rik på köpet =)

Botnia Exploration +157%

Petrogrand -21%

Starbreeze -46%

Botnia Exploration
Ja som ni ser har denna aktie ökat med hela 157 % sedan inköp. Jag är inte helt hundra på varför det skjutit i höjden på men om man läser nyheterna på deras hemsida ser man att dom hitta "guldfyndigheter" vilket troligtvis är orsaken till ökningen. Kanske hade det HÄR klippet en god effekt på aktiekursen också =)
Den stora frågan nu är, skall jag sälja eller sitta kvar på aktierna?

Petrogrand AB
Vid första anblick såg jag att aktien hade ökat med 7 900 000%, detta berodde dock på en sk omvänd split dvs 100 aktier har blivit ihopslagna till 1 aktie, efter en justering av GAV-kursen landade jag som sagt på -21%. Jag har svårt att hitta nyheter om pågående projekt m.m.. men tillsvidare kommer jag sitta kvar i denna aktie

Starbreeze
Datorspelsutvecklare som jag ägt aktier av i över ett år nu. Även detta företag är svårt att hitta nyheter om. Jag läste på nån blogg (tror det var börssnack) att EA (som starbreeze utvecklar för) har släppt lite på tyglarna och givit Star mer frihet att jobba med mjukvaran, dessutom skall företaget vara långt framkomna med det kommande spelet "Project Redlime". Jag sitter tillsvidare kvar i denna aktie.

Det var det hela, lite kul hade det varit att sälja av dessa högriskare och försöka mig på att dagshandla med BullX4 när tillfälle ges, dock tror jag att iaf Starbreeze har potential att öka inom en snar framtid, Petrogrand är jag lite mer skeptisk till....

5 kommentarer:

maestro sa...

Högrisk aktier är alltid trevligt. Har själv en liten post i 360 Holding, hoppas de kommer med en rapport på fredag

J sa...

Fråga dig själv ifall du skulle kunna tänka dig att köpa botnia till dagens pris. Om inte, är den övervärderad och att sälja ligger nära till hands.

john sa...

#Hoolick
Ja det är kul med en liten krydda i portföljen! Hoppas det går bra för 360, vad är det för bolag?

#J
Hmm ja det är rätt sätt att tänka på men jag vet inte:
Jag hade nog inte köpt aktien idag om jag vetat om hur mycket den har stuckit iväg de senaste veckorna MEN däremot tror jag att den kommer att öka mer framöver. Så det är ett svårt val =/

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Herr K sa...

Skall man se väldigt långsiktigt på innehaven (vilket man borde om man inte är trader), så skulle jag sitta kvar med åtminstone innehavet i Botnia Exploration. Jag tror på ett fortsatt ökande guldpris, och små gruvbolag kan bli en mycket lönsam affär om de väl gör bra fynd i sin verksamhet. Dock är det även lika riskfyllt, så du får ställa dig frågan om det är värt risken :)

john sa...

#Herr K

Det blir nog din rekommendation, att jag sitter kvar på aktierna. Jag försökte sälja av dom igår men ordern gick inte igenom. Jag ser detta som ett tecken från ovan och kommer således att sitta kvar på Botnia =)

Mvh //Eko Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!