.

söndag 8 augusti 2010

Investera i Oljepriset,tips mottages med glädje

Bloggaren/Investeraren Grenfeldt skriver då och då om alternativa investeringar (dvs inte aktier) och en återkommande produkt är Olja. Även Cornucopia skriver mycket om oljan och "Peak Oil" som vii denna stund just nu upplever.

Oljan är som vi alla säkert redan vet en ändlig energikälla dvs den kommer att ta slut någon gång, det tror jag vi alla är överrens över. Frågan för mig och säkert många andra är bara när den akuten bristen på olja uppstår, 5-10-30 år framåt?

Hur som helst så har jag blivit sugen på att Investera en slant i olja, dock måste jag läsa på en del innan jag trycker på köpknappen(och dessutom samla på mig lite pengar). Drömcenariot rent ekonomiskt vore väl att Oljan börjar bli bristvara redan om några år innan andra drivmedel är färdigutvecklade och utbredda bland befolkningen, då tror jag att vi kommer få se en stor ökning i oljepriset.


Lite frågor:

1. Vad jag har förstått är det 2st oljor som det oftast handlas med på börsen: WTI-olja och Brent-Olja. Vilken av dessa två oljor är bäst att spekulera i/vilken är mest omsatt?

2..Just nu ligger båda på lite över 80 dollar fatet, jag hade tänkt att köpa om oljan kryper ner iaf under 75 dollar fatet, är detta en bra utgångspunkt att ha? Å andra sidan är dollarn väldigt svag nu så man kanske hade tjänat på att köpa in sig redan nu även om oljepriset är "högt"....

3. Till sist skulle jag gärna vilja ha tips på olika instrument, certifikat etc.. som man kan spekulera i oljepriset med. Finns det t ex instrument som genererar hävstång och som är sk "Open End"?


Tack på förhand!

//Ekonomisk Trygghet

7 kommentarer:

Crobbe sa...

Mini longs/shorts från RBS finns hos samtliga mäklare och finns med olika häv.

http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

Cornucopia? sa...

Värt att tänka på att oljepriset kan vara på väg ner för tillfället, och att det oavsett inte kommer vara en lugn resa i någon riktning.

J sa...

Kul att du börjar intressera dig för detta!

1. Brent/nordsjöolja är den referensolja som används i högst utsträckning.

2. Jag gick kortsiktigt ur min position, tror på en dipp framöver efter bla trista jobbsiffror från usa. Ekonomin är fortf dopad och går ändå inte bra. Däremot tror jag på $100/fat nån gång under nästa år. $75 är en helt okej utgångspunkt i mina ögon.

3. Open End certifikat: OEC OLJA RBN
Open End certifikat, valutasäkrat: OEV OLJA RBN
Råvarucertifikat: OLJA H
Bullcertifikat: BULL OLJA H
Bearcertifikat: BEAR OLJA H
ETF: NYSE:USO
ETF: NYSE:USL

Allt detta och mer går för övrigt att läsa på min sida om råvaror (www.ravaror.nu). Nu fick jag med det också ;)

J sa...

ravaror.n.nu är det såklart.

john sa...

#Crobbe
Tack för tipsen, skall kollas in!

#Cornucopia
Det låter bra det, att det är på väg ner, blir bättre inköpspris då =) Att oljepriset kommer bli mer skakigt framöver kanske gynner dom som gör lite mer kortsiktiga trades?

#J
Tack så mycket för tipset till don informationssida. Jag har läst en hel del på den nu och fått mycket bra och nyttig information. En sak jag undrar över är om man kan sälja dessa terminer/certifikat INNAN inlösedagen dvs när man vill?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Magnus från Dollarkursen.com (oljepriset.nu) sa...

Kul att du tog upp ämnet. Själv skapade jag sidan www.oljepriset.nu härom dagen! :)

J sa...

Sv: Det går jättebra att göra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!