.

fredag 13 augusti 2010

All-in All-out, Bra strategi?

Idag har jag inte gjort speciellt mycket eftersom detta är min lediga dag. Detta har resulterat i en hel del slösurfande och allmänt slappande.

Bl a har jag varit inne på diverse forum, bloggar etc.. som har med ekonomi/aktier att göra och en sak jag upptäckte var att vissa investerare håller sig till en kanske högst två affärer åt gången dvs går in med allt kapital när börsen går uppåt och går ur när den rasar nedåt. Jag vet inte detta kanske är en ganska så bra strategi om man håller sig till Index och inte enskilda aktier?

T ex fonden Avanza Zero som är väldigt populär pga att den är helt förvaltningsfri, denna fond följer OMX30 och har man en bra Indikator på hur börsen kommer att gå (glidande medelvärden etc...) kanske det hade räckt med att "trada" denna fond?


En nackdel med att ha för många aktier i portföljen är att när det väl kommer ett ras och man bestämmer sig för att sälja av kommer det gå åt en hel del courtageavgifter, både till försäljning men även till återköpet.
Har man bara en fond eller dylikt att tänka på så tar man sig ur marknaden på i princip ett knapptryck.

Hur bygger Ni era portföljer, går ni ur marknaden när indikationer för börsfall kommer eller sitter ni stilla i båten?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

5 kommentarer:

J sa...

Min tradingdel går jag generellt ur när det börjar dugga långsiktiga bearsignaler. Min utdelningsdel behåller jag dock alltid eftersom jag tycker jag har gått in på prisvärda nivåer. Vid en sättning ökar jag snarare i utdelningsportföljen.

john sa...

#J
Det låter som en riktigt bra strategi du kör med. Den låter så pass bra att jag nog kommer att tillämpa den också framöver om det blir lite mer kortsiktiga affärer.

Om man går ur tradingdelen innan en lång nedgång borde man kunna använda de pengarna till att köpa utdelningsaktier när börsen står lågt.
Tack för tipset!


Mvh //Ekonomisk Trygghet

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Här är det långsiktigt som gäller! :)

Fri Som Fan sa...

Jag försöker oxå vara långsiktig, kortsiktiga affärer gör mig bara nervös :)

john sa...

#MAgnus och Fri som fan

Låter som en bra strategi, att sova gott om nätterna är inte fel =)

//Eko trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!