.

tisdag 10 augusti 2010

Courtaget äter upp vinsterna vid lågvolymshandel

Jag använder mig av Nordnets kapitalförsäkring, Nordnet för att jag gillar själva plattformen m.m.. och Kapitalförsäkring för att slippa vinskatt men nästan ännu viktigare för att slippa deklarera vilket är extremt tråkigt och jag får aldig tummen ur när det måste göras...

Nu till saken, i dagsläget betalar jag 99 Kronor i Courtage, för en affär blir det ca 200 kronor (99för Köp, 99 för sälj). Låt oss säga att jag Investerar 100 000 Kronor i ett bolags aktier säljer när dom stigit med 1%, då har jag tjänat 800 Kronor efter courtageavgifterna (1000-200=800 kr)

Om jag däremot Investerar 10 000 Kronor i ett bolags aktier hade aktierna behövt stiga hela 10% innan jag säljer för att få samma avkastning (10% av 10 000 kr=1000 Kr).

Vad vill jag då ha sagt med det här?
Jo att många nybörjare inom aktiehandel (inkl mig själv) inte har ett så stort kapital att dom kan investera 100 000kr i EN aktieaffär. Min totala aktieportfölj är inte ens värd 100 000kr totalt, ok jag kanske skulle kunna skrapa ihop den summan om jag ville men å andra sidan hade det varit väldigt dumdristigt att satsa alla sina pengar på ett kort (diversiering).

Vad kan man göra åt detta "problem" då?

Två saker som nya investerare ofta göra fel (inkl mig själv, jag tampas fortfarande med detta problem) är att vi handlar helt enkelt med för små volymer. Jag personligen tycker det är helt ok att köpa Utdelningsaktier för 5000 Kronor om man har tänkt behålla dom under flera år eftersom då blir man inte lika lidande av courtageavgifterna. Om man däremot köper och säljer mer frekvent vid lågvolymshandel kommer courtageavgifterna äta upp stora delar av vinsten.

Det andra man kan göra är att ha en längre placeringshorisont för att på så sätt låta aktierna uppnå de procent man har tänkt sig. Det är lätt att bli otålig efter några veckor när aktien har stigit några procent och andra bolag börjar bli mer intressanta, men då gäller det helt enkelt att acceptera att man inte har kapital till att göra flera affärer i veckan.

Givetvis kan man ha en långplaceringshorisont med 100 000 Kronor också men vad jag vill få fram med detta inlägg är att vid små insatser krävs det en högre procentuell uppgång på aktierna, annars äter courtaget upp dina surt förvärvade vinster.

Lycka till!

//Ekonomisk Trygghet

10 kommentarer:

Kampen mot index sa...

För en nybörjare som vill handla mer frekvent och med mindre volymer kan använda sig av Nordnets dotterbolag aktiedirkekt. 9 kr i courtage då äts inte så mycket av vinsten upp.

J sa...

Bra skrivet med många bra poänger. Men 99 kr/affär är också extremt högt. Som det skrivs finns 9 kr i courtage, och avanza erbjuder 39 kr - bara 40% av nordnet. Ingen jätteskillnad i kronor men vid små affärer spelar det enorm roll.

Anonym sa...

Varför betala mer än man behöver? Det borde rubriken på ditt inlägg heta. För vad är egentligen fördelen med att använda en tjänst där det kostar 99:- att köpa och sälja aktier? Själv använder jag aktiedirekt med ett minimicourtage på 9:- och den enda nackdelen är att jag bara kan handla akter på nordiska marknader.

john sa...

#Kampen mot index

Bra tips, aktiedirekt är ett bra alternativ om man inte använder sig utav Kapitalförsäkring. Fördelen med en KF är att alla vinster är skattefria

#J
Ja Avanza har vad jag har förstått bara 39 kr i courtage även om man handlar i en KF? Det skulle jag ha vetat innan jag skaffade nordnet =)


#Anonym
Fördelen för mig är att vinsterna är helt skattefria och dessutom slipper jag deklarera varenda affär.
Men som sagt så har aktiedirekt ett lågt courtage och kan vara ett bra alternativ för om som väljer att investera i en vanlig aktiedepå.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Fri Som Fan sa...

Jo KP på Avanza har 39:- i courtage om du kör med "Bas"!

Är väl bara att dumpa Nordnet och gå över till Avanza (eller annan)?

Herr K sa...

Även jag lade märke till courtage-eländet när jag började handla med aktier, särskilt då mina köpsummor var ganska små. Då hade jag Swedbank som också tar 99 kr/affär, sedan bytte jag över till Avanza Bas med 39 kr/affär.

För den långsiktige kanske courtaget inte spelar så jättestor roll, men för dig som börjar intressera dig för trading är ett lågt courtage verkligen att föredra :)

john sa...

#Fri som Fan
Det har jag funderat på men det känns surt att sälja av alla mina aktier nu, bara av det kommer det gå åt massacourtageavgifter.

#Herr K
Ja precis skall man behålla aktierna väldigt länge är courtage kanske inte extremt viktigt.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

K sa...

Starta upp en parallel KF hos Avanza och lägg allt nyspar där. När du sen gör exit i dina innehav hos Nordnet flyttar du över likviderna till Avanza.

Mvh,
K

David - Rik på aktier sa...

Kan bara instämma i det K skrev. Byt över till Avanza Bas så kapar du avgifterna rätt så mycket.

Säg att du gör 4 affärer i månaden. Då sparar du 60 kronor per affär dvs 240:- i månaden.

På 10k utgör det en uppgång på 2,4%. Varför ge bort det i courtage?

john sa...

#K och David

Det låter som en bra idè och är något jag starkt kommer att överväga, tack för tipset!

Mvh//Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!