.

onsdag 18 augusti 2010

En utdelning om dagen är bra för magen

Ja ni har väl alla hört det gamla talesättet "En utdelning om dagen är bra för magen"?

Skämt å sido, tänk er ett scenario där ni har en aktiedepå/Kapitalförsäkring som VARJE dag fylls på med pengar i form av aktieutdelningar. Detta är faktiskt fullt möjligt att uppnå dock krävs det många bolag i portföljen, riktigt många....
En annan nackdel är att om man får för sig att byta kapitalförsäkring så måste man sälja av alla aktier vilket kan vara väldigt tidskrävande och courtageavgifterna kommer att bli väldigt höga. Har man å andra sidan sina aktier investerade i en vanlig aktiedepå går det att flytta över värdepapprerna till en annan utan att behöva sälja/köpa.

Hur många bolag behöver man då för att få 365 utdelningar på ett år?

Detta kan variera ganska kraftigt beroende på hur många gånger per år respektive bolag delar ut men om vi inriktar oss på Amerikanska bolag som delar ut 4 gånger per år (Många av de Amerikanska bolagen gör detta) så krävs det att vi investerar i 91 stycken bolag.

91*4=364

Slår vi ut dessa 364 utdelningarna på ett år blir det i snitt 1 utdelning per dag. Som ni ser blir det en dag som är utdelningsfri, vi kan säga att Julafton eller nyårsafton blir den dagen, då skall man tänka på annat än börsen...

Så för alla Er läsare som är sugna på att testa denna något galna investeringsstrategi:

1. Öppna en depå med så lågt courtage som möjligt

2. Ta och för över ca 100 000 Kronor från Ert sparkonto till depån

3. Sedan är det "bara" att leta upp de 91 bästa utdelningsaktierna på den Amerikanska marknaden och investera en summa i varje bolag =) HÄR är en lista på de 100 bästa Utdelningsaktierna 2010.



EDIT: Jag har redigerat en del i inlägget eftersom jag från början skrev att man skulle välja Aktiedirekt pga det låga courtaget. Efter ett tag (och tack vare Alexanders fråga) kom jag på att man kan inte handla aktier på den amerikanska börsen via aktiedirekt. Alltså gäller det att kolla noga innan man öppnar en depå att det går att handla även på Amerikanska börsen....


Jag ansvarar inte för andras eventuella förluster, tänk igenom Era beslut noga innan ni investerar i värdepapper.

15 kommentarer:

Anonym sa...

köp inte utländsk aktier för en tusenlapp skulle jag vilja säga.....

Anonym sa...

Jag kämpar med att ens få ihop till en utdelning varje månad. Hittar inga intressanta aktier som delar ut i augusti.
Blir en lösning av Realty income och någon kanadensisk trust tror jag.

Men angående Aktiedirekt, kostar det bara 9kr att handla i USA?

john sa...

#Alexander
Rejäl tabbe av mig, courtaget är högre på utländska börsen, jag tror inte ens det går att handla amerikanska aktier via Aktie direkt.
Avanza kan säkert vara ett bättre alternativ.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Utdelning Augusti..AT&T, VZ, VOD, BMY

Aos - amortera och spara sa...

Jag tror att jag nöjer mig med utdelningar varje månad och kanske börjar med Realty Income.

Anonym sa...

Hej,
Bli medlem i aktiespararna öppna depå hos aktieinvest,börja med andelshandel.Courtage 10kr för amerikanska aktier.

//Elling

J sa...

91 stycken haha... Bara 80 för många för mig ;)

Anonym sa...

ABB delar ofta ut i augusti, (fast i år blev det i juli)
Man kan även titta på nordiska aktier för att hitta utdelning för alla månader, och dessa aktieslag kan man köpa för 9:- i minimicourtage!

john sa...

#Anonym (efter Aos)
Det var ett bra tips med Aktiedirekt, att köpa aktieandelar till det låga courtaget vore perfekt fördenna strategi

#J
Hehe ja det blir väldigt många bolag att hålla koll på.Man kanske borde dra ihop 10 pers och starta ett fondbolag då kan varje person hålla reda på ca 9 bolag var =)

#Anonym
Ja det har du helt rätt i. Att skapa en aktieportfölj som delar ut varje månad av nordiska aktier är också en intressant strategi. Undra om man kan få ihop en Svensk portfölj med utdelningar varje månad?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Det går i.a.f nästan att få till utdelning varje månad med svenska aktieslag, så här skulle portföljen kunna se ut:

Januari: Millicom

Februari: Avanza Zero (delar ut i kontanter)

Mars: Axfood

April: Avanza Bank

Maj: Kinnevik

Juni: Corem

Juli: Sectra om de delar ut nåt (eller danska Thrane & Thrane)

Augusti ABB

September NetOnNet

Oktober: WESC

November Svolder

December: KappAhl

(Baserat på darum för utdelning senaste året, kanske ju ändras nästa år...)

/Mikael

Anonym sa...

vad är det här för dumt inlägg? om det är så lätt att räkna med att 91 bolag som delar ut kvartalsvis och på så vis fylla alla dagarna med utdelningar? berätta gärna för mig vilka bolag som tex delar ut 1,2,3.....-31 januari...
man kan väl lika gärna säga att 1 bolag som delar ut 365 kronor delar ut 1 krona om dagen?
/T

john sa...

#Anonym/T

Som jag skrivit i inlägget, får man in 365 utdelningar om året så blir det i snitt 1 utdelning per dag. Alltså får man inte en utdelning var dag praktiskt sett.

Man kan räkna som du har gjort, det fungerar bra det också! Det jag vill få igång med mina inlägg är ett tankesätt som gör det roligt att hålla på med utdelningsinvestering, alltså att INTE tänka att man måste vänta ett helt år innan nästa utdelningar kommer etc... Hoppas du fortsätter läsa mina dumma (och bra) inlägg i fortsättningen också =)



Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

känns dock bättre att fokusera på månadsutdelningar tycker jag... det kan man uppnå med 3 kvartalsutdelande bolag
/T

Unknown sa...

Jag tycker i motsats till Anonym
att detta inlägg var kul och tankeväckande.

Om man vill ha passiva inkomster vill man självklart ha dessa jämnt spridda över året. Och naturligtvis från många olika aktieslag för riskspridningens skull. Kanske inte varje dag, men minst en gång per månad är ju inte fel!

Anonym sa...

Är det ingen som reagerar på att det inte är 365 vardagar på ett år? Man får bara utdelning på en vardag. Det är 52 veckor på ett år och 5 vardagar per vecka (minus helgdagar, men de kanske man kan täcka upp med utdelningar från olika länder...). Men däremot kan det väl inte vara någon som delar ut på skottdagen?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!