.

onsdag 4 augusti 2010

Hitta rätt sparkonto med bästa räntan

Om man till skillnad från mig har tålamod att inte alltid vara fullinvesterad mot börsen kan det vara en god idè att ha pengarna på ett sparkonto med hög ränta istället för att låta dom ligga och "skräpa" på aktiedepån som oftast har en väldigt låg/ingen ränta alls.
Som vi alla vet har räntan varit väldigt låg de senaste åren vilket är bra om man vill låna pengar, däremot INTE specielt bra om man vill spara pengar på ett sparkonto....

Jag tänkte tipsa om de konton som har bäst ränta för tillfället:

För en obunden bindningstid:

Akelius Spar 3%

Hoist spar 2,60%

Marginalen 2,50%

För 1 års bindningstid:

Akelius Spar 5%

Bluestep finans 3%

I alla exempel ovan räknade jag med en kapitalinsats på 30 000 Kronor så resutaltet kan variera beroende på hur mcket pengar man sätter in. Observera även att en del av dessa företag inte skyddas av den statliga insättningsgarantin vilket innebär att om företaget går i konkurs så får du inte dina pengar tillbaka.

Som vi ser är Akelius Spar det bästa alternativet både för bunden och obunden ränta, just Akelius Spar skyddas INTE av den statliga Insättningsgarantin (rätta mig om jag har fel) men har som sagt den högsta räntan, så det gäller att avväga riskerna med fördelarna precis som med aktiehandel.....

Lycka till!

//Ekonomisk Trygghet

4 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Bra tips för den som vill spara på sparkonto. Själv lägger jag dock inte ett öre på sparkontot för tillfället då vi nog har en del uppgång kvar innan toppen är nådd.. :-)

Sedan tänkte jag fråga en sak om ditt diagram längst ned på sidan. Betyder procentsatserna hur mycket det gått upp/ner från månaden innan i din utdelningsportfölj?

john sa...

#Inte miljonär

Det låter bra det, jag har heller inte massa pengar på sparkonto eftersom jag hellre är investerad på börsen.

Det stämmer bra det angående diagrammet. Det var bra att du påminde mig, jag har nu uppdaterat diagrammet längst ner på sidan också.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

När det gäller Finans AB Marginalen så redovisar du inte alla deras bästa sparprodukter. Det är väl synd?

john sa...

#anonym

Jag vet inte så mycket om Marginalen. När jag gjorde min lista jämförde jag räntorna via compricer, dessa ovanstående bolag var de med högst ränta.

Du får gärna redovisa deras bästa produkter här, ju mer vi alla vet desto bättre =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!