.

lördag 31 juli 2010

utveckling min utdelningsportfölj Augusti

Egentligen är det inte Augusti förrän i morgon men eftersom börserna är stängda på Söndagar kan jag lika gärna uppdatera idag...

Nu har det gått ett år sedan jag började föra statistik enligt diagrammet nedan så nästa gång får jag börja på ett helt nytt.




Mellan Juli och Augusti har portföljen ökat med 5%. Jag har skrivit det innan men jag nämner återigen att portföljens värdeökning beror på 3 faktorer: värdeökning av aktierna, utdelningar och eget tillsatt kapital.
För att fortsätta ha en lika bra månadsökning på portföljen som jag haft under detta år gäller det nu att jag är mer noggrann men inköpspriset när jag investerar (för att få en bättre värdeökning på aktierna). Ju större portföljen blir desto mindre skillnad gör mitt eget insatta kapital.

Individuell värdeökning på mina Aktier sedan inköp:

HM +27,93%

Astra Z +10,77%

Mc Donalds +23,66%

Peyto +12,93%

Realty +28,1%

Ratos +3,36%

Coca Cola +12,4%

Snitt: +17,0%



På bilden ovan ser ni hur stora mina utdelningar har varit i förhållande till varandra i respektive månad. Som ni ser varierar utdelningarna enormt mycket från månad till månad, förhoppningsvis kommer detta "stabiliseras" en hel del under nästkommande år. Augusti och September (2009) var de månader jag inte fick några utdelningar. Anledningen till att Februari och Julistaplarna (2010) är så pass höga är att jag har fått Reklamintäkter från google under dessa månader vilket jag också räknar som passiva Inkomster.


Om vi tittar på hur mycket portföljen har ökat under hela året som jag fört statistik så får vi fram (om jag har räknat rätt) att den har ökat med hela +253%.
För att räkna ut detta tog jag portföljens värde i Juli (2010) minus portföljens värde i September (2009), därefter delade jag den summan jag fick fram med portföljens värde i September (2009) Matte är inte min stora styrka, Ni läsare får gärna bekräfta att jag räknat rätt =)
Denna ökning hade säkert aftonbladet (eller jag själv) kunnat göra bra reklam för men ser man till att detta är första året jag har portföljen och började ifrån princip noll kronor så förstår man att det inte är speciellt imponerande, de mesta av denna ökning har kommit ifrån eget insatt kapital, dock är jag stolt över att jag lyckats spara undan så pass mycket pengar =)

Nu måste jag bara påminna mig själv att skriva ut dessa diagram och sätta in i en pärm där jag även kommer skriva lite kommentarer om År 1. Det känns bättre och säkrare att ha informationen i pappersform. Man vet aldrig vad som händer med en dator och usb-minnen är enklare att slarva bort än en stor pärm.

4 kommentarer:

john sa...

#4020

Det har du helt rätt i, pengarna jag har satt in kommer att växa med tidens gång vilket känns riktigt bra. Jag kommer att några andra projekt vid sidan av utdelningsinvesterandet framöver så som du skriver blir det svårt att alltid spara lika mycket, dock skall jag försöka att sätta undan en liten slant varje månad...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Gött med statistik :)

Fredrik sa...

Du skriver att du fått "Reklamintäkter från google". Jag ser inga Google Ads på din sida. Är detta något annat projekt du har/Kör?

john sa...

#Fredrik

Anonnserna på höger sida av min blogg är från google, även den under inläggen. Det var enkelt att lägga upp dessa annonser eftersom dom är med som en funktion i blogger (blogger ägs av google).

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!