.

torsdag 1 juli 2010

Utveckling min utdelningsportfölj Juli

1 Juli och det är dags för en uppdatering över hur det går med min Utdelningsportfölj. Även denna månaden har min portfölj tagit rejält med stryk pga börsnedgångarna (mestadels de senaste dagarna). Dock har jag "skyddat" mig mot detta genom att tillsätta en del eget kapital + att lite utdelningar trillade in i Juli månad.




Portföljen har ökat med 8,2% sedan förra månaden vilket känns bra. Nu sitter jag på en del likvida medel som jag ännu inte har bestämt mig för vart de skall investeras, valet står som ni kanske vet mellan NCC B och BP. Det sunda förnuftet säger NCC men girigheten/nyfikenheten i mig säger PB =)

Mina Aktiers kursutveckling sedan inköp:

H&M +19,49%

Astra Zeneca +10,32%

Mc Donalds +16,81%

Peyto Trust +6,43%

Realty Income +21,08%

Ratos -2,56%

Coca Cola +2,22%

Snitt: +10,54%

Idag eller inom de närmsta dagarna borde utdelningarna från ett av mina Innehav trilla in på kontot, kan ni gissa från vilket bolag?

Hej så länge!


5 kommentarer:

J sa...

Ser kanon ut, en mycket bra portfölj! Men visst varnade jag lite för Ratos? ;)

john sa...

#J

Tack!

Hehe ja det minns jag att du gjorde och med facit i hand kanske jag borde väntat lite innan jag köpte =)

Dock är ju Ratos ett bra Bolag och eftersom jag främst är ute efter utdelningarna så var det nog ett bra köp ändå. Men framöver kommer jag försöka komma in i bolagen till en direktavkastning på minst 5% och kommer säkert lyssna mer på andra bloggare inkl Dig innan jag trycker på köpknappen =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Du räknar alltså värdeändringar inklusive insatt kapital?
Blir det inte konstigt då, ju större din portfölj blir (ju mer pengar du har) dess mindre kan du "påverka" avkastning genom att sätta in pengar?
Undrar bara eftersom jag själv funderar på hur man bäst mäter sin portfölj, jag har kommit fram till att jag nog helst räknar bort de pengar jag lägger in.

Dennis sa...

Ett förslag kan ju vara att köpa NCB för två tredjedelar samt Commerzbanks certifikat Bull BP X3 för en tredjedel av ditt investeringsbara kapital. Så får du dels godbitarna i NCB samt att du får BP's eventuella värdestegring precis som om du köpt enbart BP. Dock ej någon utdelning, men i BP's fall är ju inte det aktuellt för tillfället.

john sa...

#Anonym

I början räknade jag inte med Insatt kapital men har nu ändrat mig .

Jag får mycket mer motivation till att fortsätta spara när jag ser att portföljen växer "på pappret". Detta är mycket viktigt nu i början av mitt sparande att jag verkligen tillsätter kapital kontinuerligt.
Så anledningen till att jag tar med tillsatt kapital är mestadels för motivationens skull. Det kanske inte är helt rätt att räkna på det sättet (kan nästan kallas för fusk =) men det är därför jag även redovisar hur det gått för de enskilda aktierna.

#Dennis

Det var ett riktigt bra förslag, jag får kolla mer på det alternativet, tack så mycket!


Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!