.

tisdag 29 juni 2010

Köpsignal i NCC B, två val nu...

Idag fick jag larm på mobilen att NCC B hade sjunkt under 119 Kronor vilket innebär att direktavkastningen nu är över 5%. Jag vet inte riktigt hur jag skall göra nu eftersom jag måste välja mellan att investera i antingen NCC eller oljebolaget BP.

Om allt hade känts 100% rätt med NCC hade jag antagligen lagt mina pengar där men jag har några frågor angående bolaget som Ni läsare kanske kan hjälpa mig med:

Jo det är så att mellan åren 2004 till 2007 delade bolaget ut enormt mycket pengar till aktieägarna, t ex år 2004 var utdelningsandelen på hela 181% och direktavkastningen låg på ca 21%. Det låter inte helt sunt i mina öron och går dessutom emot mina investeringsprinciper, någon som kan förklara för mig varför bolaget och även andra bolag för den delen gör på detta vis ibland?

Som sagt så är jag lite osäker fortfarande på NCC och soliditeten kunde ha varit lite bättre procentuellt sett. Å andra sidan är NCC ett såpass stort byggföretag med en årlig omsättning på ca 52 Mdr Kronor (2009) och 18 000 st anställda vilket ger en lite perspektiv på hur stora dom egentligen är.

All information angående direktavkastning m.m.. hittade jag på kanonsidan www.borsdata.com !

4 kommentarer:

Crille sa...

Missa för allt i världen inte denna svenska journalists träffsäkra samtidsanalys. Krönikorna finns här:

www.korta.nu/jc

Hade hennes penna varit ett svärd hade huvuden rullat i svensk politik! Hon är, mig veterligen, den första svenska journalisten som törs lämna den politiskt korrekta mittfåran.

Ekonomibloggar sa...

Hej! Jag håller på att skapa mig en realtidsuppdaterad blogglista för ekonomibloggar och givetvis har jag lagt till denna, hoppas det var okej! Trevlig sommar!

john sa...

#Ekonomibloggar

Det är absolut helt okej, tack så mycket!

Desamma!

Mvh Eko Trygghet

Destination Miljonär sa...

Hallojsan!

Sitter själv med NCC i portföljen och har själv funderat på att öka ytterligare i det. Just av den anlendingen att jag anser det som ett stort och stabilt bolag som har många järn i elden även när konjuturen svänger.

Hur NCC kunde dela hur den mängden pengar under den tiden är jag nog inte rätt person att svara på.

Lycka till med investeringarna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!