.

fredag 4 juni 2010

Många aktier ger dig ett pengaregn!

Jag läste lite på sidan aktieutdelningar.com som jag tipsade om i mitt förra inlägg och kikade lite på de olika Utdelningsstrategierna som det stod om. En Strategi kallades för "Bombmattan" vilken enkelt förklarat går ut på att köpa väldigt många olika Aktier (gärna aktier som delar ut minst 4ggr per år) för att på så sätt få ett pengaregn varje månad.
Aktier kan köpas över hela världen men eftersom många bolag i Amerika delar ut 4ggr/år så är det oftast där man hittar de bästa aktierna för "Bombmattan".

Låt oss säga att Du köper 20 st olika bolag som delar ut 4ggr per år. Det skulle ge Dig totalt 80st utdelningar per år!
Nackdelen med denna strategi är att det kan vara svårt att hålla kolla på alla bolag man köpt. Det gäller alltså att köpa stora, trygga bolag som man inte behöver bevaka stup i kvarten. Ser man över ett bolag i veckan borde det inte vara några problem....
En annan nackdel är att man måste betala skatt på utländska utdelningar. Jag vet inte om det går att kringgå detta genom att öppna en utländsk Kapitalförsäkring men som sagt så dras det 15% skatt på alla utländska utdelningar....

Den stora fördelen med Bombmattan är att man troligtvis får en otrolig motivation till att fortsätta investera och Spara när man ser utdelningarna trilla in på kontot några gånger i veckan, dessutom blir ränta-på-ränta-effekten ännu mer effektiv om du återinvesterar utdelningarna på en gång.


Jag själv har nog en blandning av olika utdelningsstrategier, jag har "tråkiga" aktier, Amerikanska högutdelare och även något mittemellan "Astra Zeneca" =) Jag vet inte hur min Porttfölj kommer att utvecklas i framtiden, just nu har jag 7st aktier i portföljen och har som mål att få in 10st (antagligen blir de 3 sista Svenska bolag). Efter jag kommit upp till 10 bolag får jag se vad som händer, är jag nöjd med dessa 10 bolag fortsätter jag investera i samma bolag när tillfälle ges, eller så ger jag mig ut på en ny resa med Bombmattan i högsta hugg.....

10 kommentarer:

J sa...

Att det dras 15% är ju skit samma i mina ögon när många utländska bolag har 80% högre direktavkastning än svenska. Däremot är det ju extremt viktigt att man handlar genom en kf, annars drar skattesatsen lätt iväg för att inte tala om hur drygt det blir att deklarera. =)

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Själv kör jag utan kapitalförsäkring! Gillar inte idén att aktierna inte tillhör mig egentligen, eftersom jag bara äger försäkringen.

Iaf så är jag också sugen på att skapa en bombmatta då jag idag har endast 5st stora stabila bolag i portföljen. Man skulle ju kunna använda Aktieinvest då man kan återinvestera utdelningarna automatiskt courtagefritt!

Just nu använder jag bara Avanza dock.

J sa...

Magnus: Aktieinvest är ingen dum idé, har själv funderat på det men man är ju så förbannat lat när det kommer till att byta/skaffa ny bank.

Jag kör med kapitalförsäkring. Gillar inte idén att pengarna jag får inte tillhör mig egentligen, eftersom jag måste lämna bort dom till staten. ;) Men jag förstår din synpunkt.

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Dito :)

john sa...

En Kapitalförsäkring har både för och nackdelar som ni skriver. Hittar Ni en helt skattebefriad kapitalförsäkring utan årsavgift så säg till =)

Mvh //Eko Trygghet

Anonym sa...

Snälla du !

Dividend carpet bombing är ingen direkt nyhet. Sololja skrev om det för typ 2 år sedan. Hoppas att du ger honom kredit för det.

john sa...

#Anonym

Jag vet inte vad du menar med "snälla du!"?. Jag har aldrig påpekat att det är jag som har kommit på denna utdelningsstrategi, som sagt så läste jag om den på aktieutdelningar.com.

Hur som helst så tyckte jag det var en bra idè att upplysa om "Bombmattan" även på min blogg.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

john sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Magnus från Dollarkursen.com sa...

Precis! Att sprida ett smart budskap är ju aldrig fel!

Herr K sa...

Haha, det är ju knappast så att Sololja "uppfann" uttrycket, så att hacka på John för att han sprider budskapet är bara idiotiskt. En annan sak om man kopierar någons inlägg rakt av, vilket inte är fallet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!