.

torsdag 17 juni 2010

5% Direktavkastning på Svenska Bolag

Nu har börsen äntligen öppnat och jag tänkte tipsa lite om bra svenska bolag som har hög direktavkastning men som ännu inte har uppnått den magiska gränsen 5% i direktavkastning. Jag själv har tänkt bevaka dessa bolag framöver och nedan har jag räknat ut vid vilken kurs direkavkastningen blir 5% eller högre. 5% i direktavkastning kommer att bli ett krav för mig framöver för att jag skall investera i ett bolag, detta för att få ut som mycket som möjligt av mina investeringar....
__________________________________________________________
Jag kan börja med att tipsa om 2st bolag som redan nu har över 5% i Direktavkastning:

Hakon Invest 5,3%
Hakon Ivest är ett Investmentbolag som b la äger stora delar av ICA

Skanska B 5,25%
Skanska är ett Byggbolag inom fastigheter och Infrastruktur
__________________________________________________________

Nedan har jag alltså listat bolag som ger en direktavkastning på 5% eller högre vid "köpvärd kurs". Jag har räknat på årets aktieutelning (2010) eftersom det är svårt att gissa på vad nästa års utdelning landar på. Detta gör att förhoppningsvis blir direktavkastningen några procent högre än 5 % nästa år när utdelningarna trillar in...


Axfood
Nuvarande Kurs: 203 Kr
Köpvärd Kurs: 197

NCC B
Nuvarande Kurs: 123 Kr
Köpvärd Kurs: 119 Kr

Tele 2 B
Nuvarande Kurs: 121 Kr
Köpvärd Kurs: 76 Kr

SCA B
Nuvarane Kurs: 96,2 Kr
Köpvärd Kurs: 74 Kr

Holmen B
Nuvarande Kurs: 191,2 Kr
Köpvärd Kurs: 140 Kr

Hufvudstaden A
Nuvarande Kurs: 57,4 Kr
Köpvärd Kurs: 42 Kr

Investor B
Nuvarande Kurs: 135,3 Kr
Köpvärd Kurs: 80 Kr

För er som har en mobiltelefon med plattformen "Android" kan jag rekommendera Appen "Stock Alert" som är väldigt behändig när man vill bevaka aktier.

5 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Intressant lista, många bra bolag där!

Kampen mot index sa...

Kolla fastigheter.

Tex Kungsleden: över 8% direktavkastning

john sa...

#Snart Miljonär
Ja det finns många bra svenska bolag med relativt hög direktavkastning!

#Kampen mot Index
Bra tips, ska kolla mer på fastighetsbolag. Det enda jag oroar mig över med just Kungsleden är att dom antagligen sänker utdelningen nästa år (enligt Privata affärer) kolla länken:

http://privataaffarer.se/aktier/201003/hog-direktavkastning-i-kungsleden/

Mvh //Ekonomisk Trygghet

J sa...

En bra utgångspunkt, sedan måste man ju förstås granska dem ytterligare men det var en bra lista att börja med. =)

Anonym sa...

Om jag inte har helt fel för mig är det bara ca hälften av aktierna i Hakon Invest som är berättigade till utdelning för tillfället, om ett år eller två kommer alla aktier få utdelning och därmed ca halveras direktavkastningen, allt annat lika. Kan nog vara värt att kolla upp innan köp iallafall.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!