.

fredag 18 juni 2010

Realty Income, lägesrapport

Jag tänkte att det var dags för en liten koll på bolaget Realty Income eftersom det var ett tag sedan jag jag läst om bolaget. Sedan mitt inköp av aktierna den 25 November 2009 har kursen gått upp ca 30% och utdelningarna har trillat in som planerat varje månad. Så på de punkterna är jag väldigt nöjd än så länge!

Bolaget kom med den första kvartalsrapporten den 28 Maj och visade bl a: (jämfört med samma period 2009)

Intäkterna ökade till 83,3 Miljoner Dollar jämfört med 82,5 Miljoner Dollar

Utdelningarna ökade med 0,9%

Månadsutdelningarna har ökat 50 månader i rad till en årsumma av 1,71975 Dollar

Bolaget har Investerat i 8st nya fastigheter till ett värde av 27,7 miljoner dollar

FFO (Funds from Operations to stockholders) uppgick till 46,7 miljoner dollar vilket var oförändrat jämfört med föregående år

Allt som allt ser det fortfarande bra ut. Jag har kollat lite på siffrorna och hade gärna sett lite bättre resultat på vissa punkter jämfört med föregående år men personligen tror jag att vi aktieägare/bolaget får ett ännu bättre år 2011.
Jag vet inte hur det ligger till med dessa 8 st nya fastigheter som Realty har investerat i, är det fastigheter som redan är "up and running" så att säga borde intäkterna redan nu ha börjat trilla in i form av hyror etc...

I dagsläget ligger direktavkastningen på 5,4% vilket inte är dåligt i Svenska mått mätt, dock hade jag personligen gärna haft några procents högre direktavkastning med tankte på att man betalar 15% i skatt på utländska utdelningar....

2 kommentarer:

J sa...

Ja man skulle köpt nere kring 22-25 när man höll på och gnällde om att kursen var för hög =P Bara att gratulera till ett bra köp!

john sa...

#J

Hehe jag får erkänna att även jag tyckte det var lite för hög kurs jag köpte på, men som sagt man vet ju inte alltid vart kursen kommer bära hän. Hoppas det kommer en liten dipp snart om du ska in i bolaget!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!