.

fredag 9 juli 2010

Svar på kommentar, Utländska Utdelningar

Jag fick en fråga om varför jag hade så många Utländska Aktier i min KF i mitt förra blogginlägg.

Eftersom mitt svar till "Anonym" hade blivit för långt i kommentarerna svarar jag här istället + att det är en intressant fråga som fortfarande är lite förrvirrande.
______________________________________________________________
"Hur motiverar du rent ekonomiskt att ha så många utländska utdelningsaktier i en svensk kapitalförsäkring? Du kommer inte undan utdelningskatten från värdlandet ju? Hade du haft en vanlig depå, så hade den utdelningsksatten varit avdragsgill i varje fall."

#Anonym

Menar du att utländska aktieutdelningar är HELT skattefria om man handlar i en vanlig aktiedepå?
Jag fick ett tips om att man kan dra av skatten på utländska Akiteutdelningar i en KF så jag provade i år. Jag skrev klart och tydligt till skatteverket vad det handlade om (inget fuffens med andra ord) och fick tillbaks skatten på aktieutdelningarna. Alltså måste man ta upp det i deklarationen under "särskilda upplysningar" om man vill ha tillbaks skatten från Utländska aktieutdelningar som man betalat i en Kapitalförsäkring.
______________________________________________________________

Lite anledningar till varför jag gillar Amerikanska/Utländska bolag:

- HÖG DIREKTAVKASTNING
Många stora amerikanska bolag/Truster har hög direktavkastning. T ex så har jag på mitt största innehav Realty Income en direktavkastning på 6,8%.

- UTDELNINGSTILLFÄLLEN
Utländska bolag delar i många fall ut 4ggr per år eller t om varje månad. När jag ser pengarna trilla in på kontot varje månad utan att jag köper/säljer aktier ger det mig en oerhörd motivation till att fortsätta spara och investera.

-STORLEK PÅ BOLAGEN
Jag har Mc Donalds och Coca Cola i min utdelningsportfölj, dessa bolag är väldigt stora och stabila och det krävs mycket för att de skulle gå i konkurs (att dom delar ut 4ggr per år är också mycket bra).


Jag postar lite intressanta länkar angående Kapitalförsäkringar VS Vanlig depå etc...

http://cornucopia.cornubot.se/2009/05/kapitalforsakring-eller-depa-scenario_13.html
Cournucopia förklara varför KF är fördelaktig vid en hög avkastning på portföljen

http://www.ekonomisktrygghet.com/2009/07/usa-aktier-i-kf.html
Ett av mina gamla inlägg, kommentarerna är intressanta

http://www.aktiespararen.se/forum/Fraga-radgivningen/42291/
Även i denna tråd skriver folk olika svar angående beskattning eller ej...

Det som är lite mer oroväckande med Kapitalförsäkring är om dom höjer Avkastningsskatten några procent, då blir det större krav på mig som Investerare att ha en bra avkastning på portföljen och går jag minus blir det ännu värre (eftersom det inte går att kvitta vinster med förluster i en KF).

2 kommentarer:

J sa...

Bra skrivet, räcker som skäl för mig! Jag investerar bara i utländska bolag som klarar 5% yield även med källskatt dvs 0,85x = +5% och det finns bra många fler och trevligare företag att välja mellan om man använder den ekvationen än det finns svenska bolag med yield över 5%.

Anonym sa...

Amerikanske REITS (i stort) måste gi 90% av sine inkomster som utdelning och dette får du betala hög skatt. Med tur behöver du endast betala 30%, men det får du faktisk kolla själv.

Notera at pga av utdelningskravet så er Amerikanske REITS mycket högt belånade då dom inte kan reinvestere profit inn i värksamheten.

Med mindre du har

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!