.

torsdag 8 juli 2010

Utdelningar och (missade) snabba Trades

Igår kom äntligen utdelningarna in från Coca Cola på Kapitalförsäkringen. Eftersom jag inte har en speciellt stor andel av Coca Cola i min portfölj var det en väldigt blygsam summa men pengar var det iaf =)
Jag vet inte om jag har skrivit detta innan men jag strävar efter att ha 10 Stycken utdelningsaktier i min portfölj och vid tillfälliga dippar snitta ner mig i respektive aktie. Så när tillfälle ges blir det nog till att fylla på med Coca Cola så att portföljen blir lite mer jämnt fördelad.
Ovan ser ni Porföljen i procent, med andra ord så behöver jag inte fylla på med Realty Income på ett tag eftersom den aktien dominerar portföljen ganska hårt för tillfället.... I övrigt ligger jag väl ganska jämt vilket som sagt även är det jag strävar efter. Nu glömde jag ta med mina guld/silverinvesteringar i denna "tårta" men jag uppskattar att dom utgör ca 3-5% av portföljens totala värde.
Igår började det klia i mina fingrar, precis som det även gör för Andra bloggare ibland. Jag satt och kollade lite på Certifikat och fick för mig att köpa lite "Bull Olja x4 C". Oljan hade sjunkit drastiskt den senaste tiden men var nu på väg uppåt, "varför inte prova" tänkte jag och slängde in en order, dock blev det inget köp eftersom min order inte gick igenom. Vad detta berodde på är jag inte helt säker på men jag misstänker att den inte gick igenom eftersom Certifikatet steg väldigt mycket under dagen vilket innebar att ingen ville sälja till mig för det priset jag satte. Antingen det eller så lade jag helt enkelt en för liten order...
Hur som helst så hade det varit en lyckad affär ser jag idag MEN å andra sidan tar "Snabba Trades" mycket energi från ens psyke och det är svårt att slappna av helt när man ligger inne i marknaden. Det känns nästan som att jag hela tiden måste övertyga mig själv att inte syssla med kortsiktig handel, ja nästan som att det är en mystisk mörk skugga som försöker dra över mig till den "mörka sidan" =)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur motiverar du rent ekonomiskt att ha så många utländska utdelningsaktier i en svensk kapitalförsäkring? Du kommer inte undan utdelningskatten från värdlandet ju? Hade du haft en vanlig depå, så hade den utdelningsksatten varit avdragsgill i varje fall.

john sa...

"Anonym

Hej!
Mitt svar blev lite för långt så jag postade ett nytt blogginlägg istället.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Vad tror ni? Är det försent att gå in i peyto i utdelningsyfte, blir mer och mer sugen på att införskaffa den till portföljen.

john sa...

#Anonym

Jag tycker definitivt inte att det är för sent att gå in i Peyto, jag själv funderar på att köpa lite mer aktier men ser gärna en mindre dipp innan jag slår till.

Men om du köper nu och aktiekursen sjunker efteråt får du fortfarande utdelningar varje månad med en hög direktavkastning.

Mvh //eko trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!