.

torsdag 2 september 2010

Utveckling min utdelningsportfölj September

Förra månaden sammanfattade jag min portfölj och skrev lite om hur det hade gått för den under "år 1", jag tror jag har tabbat mig lite eftersom det egentligen var denna månaden det har gått ett år. Hur som helst så kör jag vidare som vanligt och visar hur portföljen har utvecklat sig i jämförelse med föregående månad...

Daigrammet nedan visar hur mycket portföljen har ökat mellan 1 Augusti och 1 Sept.

Jag vet inte riktigt hur man jämnar ut kurvan men det borde bli lite rakare linjer efter några månader =) Nu ser det ut som en väldigt drastiskt ökning men tittar man på procenten har portföljen ökat med 9,6% sedan föregående månad. Denna ökning beror på tre faktorer: Utdelningar, värdeökning på aktierna och eget tillsatt kapital.
Utveckling på den respektive Aktie sedan inköp:
Astra Zeneca +10,74 %
Mc Donalds +32,19%
Peyto Energy +5,26%
Realty Income +33,57%
Ratos +3,01%
Coca Cola +16,89%
HM +39,24%
Snitt: +20,1%
Jag har även Millicom i portföljen men denna aktie hör inte till Utdelningsportföljen dock tar jag med den i beräkningarna när jag redovisar portföljens totala värde eftersom de pengarna som jag investerat i millicom någon gång kommer att användas till utdelningsaktier, millicom är i skrivande stund upp 1,48%, jag har 10% ökning som riktkurs och förväntar mig att uppnå detta i slutet av Oktober.

4 kommentarer:

J sa...

Kul att det går bra! Själv sålde jag ju av nästan allt för några veckor sen...

john sa...

#J

Tack! Jo det kan vara skönt att ligga likvid i oroliga tider också, men oftast vänder det efter ett tag, men man kan aldrig veta säkert...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Unknown sa...

Ett tips för en mer korrekt performanceberäkning: Typiskt brukar man vid den här typen av avkastningsberäkningar justera för in eller utflöden i täljaren(Ditt insatta kapital), vid längre perioder som en månad är det också vanligt att man tidsviktar flödet i nämnaren. Sök på modified dietz så förstår du vad jag menar.

På så sätt kan du visa läsarna hur innehaven i din portfölj faktiskt har gått - inte hur mycket pengar du kunnat avvara till portföljen.

Lycka till!

john sa...

#Ulf

Tack jag skall kolla vidare på detta, jag kikade lite snabbt på Wikipedia och det verkade ganska avancerat att räkna ut formeln, vet du om det finns någon svenska sida som tar upp detta också?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!