.

fredag 10 september 2010

Olika Investeringar och strategier

Som alla vet är det viktigt att ha en strategi när man investerar och dessutom kan det vara bra att sprida ut sina risker i olika sorters investeringar. Jag tänkte här printa ner lite olika Investeringsformer som man (om man vill) sedan kan kombinera för att på så sätt sprida ut sina risker och inte lägga alla ägg i samma korg.

Utdelningsinvestering
Något jag själv sysslar med och som jag dessutom lägger mest krut på. Fördelen med denna investeringsform är att man kan vara ganska passiv och inte behöver bevaka börsen dagligen.

"Vanlig" Aktiehandel
Köp vid bottnar, sälj vid toppar... ja ni vet säkert grunderna med aktiehandel. En bra investeringsform som kan göra en rik om man vet vad man sysslar med.

Ädelmetaller
Att köpa fysiskt Guld och silver kan vara en bra idè om man är rädd för att börsen eller det ekonomiska systemet skall crasha totalt. Dessutom är det ett bra skydd mot inflation. Köp ett kilo silver och sälj om 20 år så har du troligtvis gjort dig en bra affär....

Fastigheter
Att köpa ett hus är nästan alltid en bra investering iom att huspriserna i regel alltid går upp. Många gör felet att köpa över sina tillgångar dvs tar för stora lån, så räkna med att ni måste klara en ränta på 6-7% INNAN ni köper hus. Annars är som sagt husköp en riktigt bra investering.

Sparkonto
Det kan vara en god idè att ha en del pengar undansparade på ett sparkonto med hög ränta. I fall något skulle hända är det skönt att ha en "akutbuffert" som man kan ta av

Valutahandel
Tror man att t ex dollarn kommer att stiga gentemot Svenska kronan kan man prova på sk valutahandel, det finns många mäklare på internet som erbjuder valutahandel, dock skall man vara försiktigt med denna investeringsform eftersom många mäklare erbjuder en hög hävstång vilket är extremt negativt om det går åt fel håll....

Olja
Många tror (inkl mig själv) att oljepriset kommer att skjuta i höjden inom en snar framtid när oljan börjar sina. Därför kan det vara en god idè att investera i sk oljecertifikat som man sedan kan sälja av när certifikatet stigit (förhoppningsvis) 200-700%, investera sedan dessa pengar förslagsvis i någon av de ovanstende investeringsformerna.


Ja som ni ser finns det många olika saker man kan investera och det finns mycket mer alternativ än de jag listat. Jag vet att några av mina bloggkollegor t ex investerar i Whisky, Alternativa Investeringar som gjorts av Grenfeldt tar upp många alternativa Investeringar.

Att investera sina pengar i ovanstående investeringsformer kommer att öka dina chanser drastiskt att få ett härligt och rikt liv när Ni blir äldre.

Vilket liv väljer ni som gammal?

1. Sitta i en förortslägenhet och dricka Euroshopperkaffe.

2. Ligga i en solstol på en Exotisk ö och dricka en Long Island.

Valet är ditt......

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag föredrar solstolen på ålderns höst. Jag och min flickvän vill flytta utomlands när vi blir äldre, vilket är en väldigt bra morot.

Min strategi är att spara långsiktigt i stabila bolag som ger utdelning. Köp och behåll är devisen.

J sa...

Haha inte särskilt svårt val på slutet inte ;)
Håller med dig på allt utom möjligtvis bostäderna, men det lär vi se hur det blir inom några år. Tackar också för länk!

john sa...

#Guldbyxan
Det låter som en bra strategi du har , likadan som min =)

#J
Nej i dagsläget kanske det inte är optimalt att köpa hus eftersom priserna är legendariskt höga, men som sagt vi får se vad som händer framöver.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

john sa...

Jag kan tillägga att även jag är rejält sugen på att investera i några whiskyflaskor MEN risken är extremt stor att jag inte kan hålla fingrarna borta och således dricker upp dom....

Guld och silver är bätte på så sätt att man har ingen större njutning av tackorna förutom att titta på dom =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

J sa...

Haha köp två och drick en av dem då ;)

Jim Westergren sa...

Fast man lär ju inte dricka upp en flaska whisky värd 110 tusen kr: www.whiskylovers.n.nu (sajt jag stötte på av en slump)

Bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Lite rolig uppställning till olika typer av investeringar, med Olja som investering längst ned.

Frågan är: Vad händer med de ovanstående investeringarna (exkl. guld, silver andra "commodities"), som ALLA i stort sett är BEROENDE av oljepriset då deras verksamhet, ja allt egentligen, är väldigt knutet till olja som huvudenergikälla ... vilket i sig är riktigt skrämmande när "peak oil" inträffar, vilket alla vet kommer förr eller senare, därav spekulationen runt oljecertifikaten som finns (200 - 700 procents ökning).

Bostäder är endast en INVESTERING när den sätter pengar i dina fickor, i övrigt bara ett boende vilket som helst ...

john sa...

#Bli Rik och ekonomiskt oberoende

Jag vet faktiskt inte vad som kommer att hända med världen när oljan tar slut, om andra engergikällor inte har ersatt oljan fullt ut kommer troligtvis allting bli dyrare. Guld och Silverpriset kommer säkert också att påverkas.

Angående bostaden så JA det är en låst tillgång precis som du säger.

Vill man tjäna pengar på bostaden utan att behöva flytta går det ju alltid att ha 2 st boenden. T ex bor man i en billig hyreslägenhet och köper säljer andra fastigheter vid sidan om, exempelvis sommarstugor ;)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Herr K sa...

Jag är av samma uppfattning som J och "Bli Rik" i denna frågan. Bostäder är jag nästan övertygad om är en gigantisk bubbla här i Sverige. Det är faktiskt nästan bara här den inte spruckit än...

När det gäller guld och silver så tror jag definitivt på detta, som ni som känner mig redan vet. Detta gäller dock de flesta råvaror, om man som mig är pessimistisk inför framtiden ang. Peak Oil mm.

Peak Oil är för övrigt en knäckfråga som avgör om man skall kunna ta sig till en exotisk ö överhuvudtaget om 30-40 år när det vankas pension... ;-)

john sa...

#Herr K

Du får helt enkelt ta segelbåten om drivmedel saknas =)

Angående bostadspriser så tror att vi som med allt annat kommer att få sen en uppgång på lång sikt eftersom det trycks mer och mer pengar=Inflation, dock kan det mycket väl vara så att priserna sjunker rejält på några års sikt.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!