.

torsdag 30 september 2010

Peyto Energy Trust sänker utdelningarna

Bloggaren Cornucopia skrev igår ett inlägg om Peytos ombildning till Aktiebolag som sker vid årsskiftet. Detta innebär bl a annat företaget kommer halvera utdelningarna och istället fokusera på att expandera bolaget.
Detta är både bra och dåligt för oss Aktieägare beroende på vilken sorts investerare man är. Jag själv som i grund och botten är utdelningsinvesterare sitter i en lite knivig situation.

När utdelningen halverats kommer direktavkastningen ligga på "bara" ca 5% och om man jämför med svanska bolag så är ju iof det en riktigt bra direktavkastning MEN som sagt den var dubbelt så hög innan årsskiftet(2010/2011)...

Jag har inte riktigt bestämt mig än hur jag skall göra och kommer att fundera på det under dagen. Jag har tre alternativ:

1. Sjunker H&M ytterligare idag OCH Peyto (som ökade rejält i går) fortsätter gå upp under kvällen så skulle jag kunna sälja av Peyto och köpa på mig lite mer H&M-aktier.


2. Jag ligger helt enkelt kvar i Peyto och fortsätter få utdelningar varje månad, det jag förlorar i utdelningar kommer förhoppningsvis vägas upp i värdeökningen på aktien eftersom företaget kommer att expandera i en högre takt.

3. Jag ligger kvar i Peyto OCH köper på mig mer H&M om aktiekursen fortsätter nedåt drastiskt. Det blir lite krux om jag nu väljer att köpa mera H&M, de hm-aktier som jag redan har ligger på en vanlig aktiedeoå (dvs inte kapitalförsäkring). Då måste jag alltså själv räkna ut en medel GAV-kurs m.m.. Å andra sidan kan jag ju skilja dom åt, t ex H&M och H&M KF.


Någon mer som sitter på Peytoaktier, vad hade Ni gjort?

6 kommentarer:

Pidde sa...

Hej!
Har aldrig tidigare svarat på dina inlägg men jag måste säga dej att din blogg tillhör mina favoriter att läsa och få insperation.Jag hade köpt fler HM dom är aldrig fel att gå in i ,man behöver nästan inte kolla kursen. Jag tillhör dom som köper o behåller.

john sa...

#Pidde

Hej och tack så mycket!

Ja det lutar faktiskt åt ett litet köp i H&M, det blir spännande å se vart aktien bär hän de nästkommande dagarna, precis som du säger, det är ett riktigt bra bolag.

"Buy and hold", den strategin gillar jag =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

J sa...

Jag har sålt av allt, men hade nog legat kvar i ditt läge. Tror att värdestegringen bolaget kan nå genom att investera kommer att kompensera för utdelningsminskningen. Skillnaden är bara att pengarna stannar i bolaget istället för att gå till ägarna.

Anonym sa...

Behåll dina Peyto... Se pengarna trilla in var ånad på ditt konto och var helt enkelt nöjd med att vara delägare i ett av Kanadas bästa naturgasbolag. Med tiden kommer även den Kanadensiska valutan att stiga igen och då får du ju en indirekt ökning av direktavkastningen...

john sa...

#J och Anonym

Ja jag tar nog Ert råd och behåller aktierna, tack för tipset!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Jag ligger kvar i Peyto. Logiskt borde man kanske sälja då trenden är negativ.

C$ tappar nu mycket och även om kursen stiger backar värdet. Sannolikt kommer c$ behöva kopplas loss från dollarn och kommer återhämta sig till en mer lagom nivå, men närmaste tiden lär värdet på kanadaaktier sjunka även om kursen ökar. Tyvärr. Detta gör också att utdelningarna sjunker rätt rejält nu över månaderna

Peyto är dock ett bra bolag och du kommer tjäna mer på kursuppgång än på utdelningar, dessutom skattar du mindre för värdeuppg än utdeln i kf. Men istället för stabil inkomst handlar det om timing att sälja i tid.. När det nu blir tid att gå ur marknaden igen..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!