.

fredag 24 september 2010

Investerat i Whisky och Cider

Igår var jag nere på systemet och köpte en Whisky för första gången på läänge. Hurvida just denna Whisky kommer att bevaras som Investering eller ej har jag inte riktigt bestämt än. Som ni ser på bilden är det en Svensk Whisky vid namn "Mackmyra, den första utgåvan".

Är det förresten någon som vet hur många år denna Whisky har varit lagrad?

Eftersom flaskan är väldigt fin så för den agera prydnad tills vidare, jag tror att om man vill tjäna pengar på en sådan här serietillverkad Whisky får man nog räkna med att behålla den minst 15-20 år. Lagom att sälja av vid pensionen kanske? =)





Sen till min nästa "Investering". Jag och min sambo blev tilldelade ett Äppelträd på den lokala äppelodlingen här i stan. Eftersom det var årets sista skörd passade vi på att plocka så mycket vi kunde bära, det blev många äpplen....

Efter mängder med äppelpaj och svullna magar kom vi på ideèn att göra äppelcider av de äpplen som fanns kvar.




Många äpplen behövs


Så i måndags skivade vi alla äpplen och la i en stor balja (inte den på bilden). Jag minns inte rikigt vilka tillsatser som vi hällde i men nu skall det stå på balkongen i en vecka och gotta sig. Efter det silar vi saften och tillsätter lite mer ingridienser bl a socker, därefter skall den hällas i flaskor och stå ytterligare några dagar, till sist kan man tillsätta ramlösa med kolsyra för att få fram ciderkänslan.


Hurvida den blir alkoholfri eller ej vet vi inte, det återstår att se!

7 kommentarer:

J sa...

Konstigt, kunde inte heller hitta åldern. Men de började 2002 så jag kan tänka mig att den är 6-8 år. Har fått riktigt fina omdömen så det var ett bra köp!

Återkom gärna med ciderrecept för övrigt. =)

john sa...

#J
Ja lagringstiden brukar ju annars stå på flaskorna så det var lite skumt, jag ska prova att maila dom för svar.

Ciderreceptet hittade vi på Internet

http://www.mums.nu/index.php/hemgjord-appelcider/

Där har du det, Jag kommer att skriva hur resultatet blev om några dagar =) Det SER iaf väldigt gott ut för tilfället (knallrött eftersom äpplena var röda inuti).

Mvh //Ekonomisk Trygghet

J sa...

Tackar!

aktiespartacus sa...

Ah, ser ut som en riktig klassiker. :)

Undrar förresten om du är intresserad av ett länkutbyte mellan våra bloggar?

Anonym sa...

Jag har druckit upp en såndär Mackmyra. Den räckte i och för sig ett halvår och var väldigt god.

Jag kommer köpa svenskt framöver. Alla jag bjudit tyckte det var festligt med en svensk whiskey. Så varför skicka pengar ur landet när man får bättre effekt med Svenska grejjer!

/ Lowrisk

john sa...

#Aktiespartacus

Självklart är jag intresserad av ett länkbyte, har nu lagt till dig i länklistan!

#Lowrisk

Precis, det är nästan lite exotiskt med Svensk Whisky vilket är kul. Dessutom kommer det dyka upp en del nya sorter om några år vilket blir intressant bl a Smögen Whisky, Gotland Whisky och Grythyttan Whisky.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

john sa...

Nu har jag fått svar från Mackmyra:

"Faten i Den Första Utgåvan har en snittålder på fem år."

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!