.

söndag 12 september 2010

Flummiga Söndagsfunderingar

Ok här kommer lite tankar som flög igenom mitt huvud under morgonpromenaden med hunden,ta inte dessa funderingar allför seriöst eftersom det är Söndag och jag är allmänt trött i huvudet, men kommentera gärna =)

1. "Odla" eget drivmedel.

Jag vet knappt någonting om alternativa drivmedel men hur lönsamt skulle det vara att odla eget drivmedel till hushållet om man hade en bit åkermark? och hur stor yta åkermark krävs det för att få en årsförbrukning drivmedel till 3-4 fordon? Rapsolja eller Etanol?

Ja jag har många frågor kring detta som Ni ser men detta kanske är ett alternativ för bönderna i framtiden om bensinpriserna blir alltför höga?

2. Överbefolkning

Det pratas inte mycket om att jorden blir mer och mer överbefolkad men är inte detta ett ganska stort problem?

Jag tycker att alla länder borde införa något slags system/reglering över hur många barn man får ha per familj. Två Barn per familj hade varit alldeles lagom enligt mig, familjer som skaffar fler barn borde beläggas med en hög straffavgift.

Men moder natur kommer troligvis reglera detta på egen hand, lite pandemier här och naturkatastrofer där så är vi nere på en sund befolkningsnivå igen....

Ha en fortsatt trevlig Söndag!

3 kommentarer:

J sa...

Ang. fråga 1: http://www.biodiesel.n.nu/
Litet sidoprojekt jag har som aldrig kommer nånstans men med lite mer info kring ämnet kanske.

Håller just nu på och lär mig mer om tallolja och mikroalger som jag tror är mer realistiska lösningar på bränsleefterfrågan.

aktiespartacus sa...

Nu är även mina svar diffusa söndagsfunderingar, men har hört att 2-3 kg flis kan driva en bil ca 1 mil? Odla skog, fäll och kör i en flismaskin så voila! Skaffa en mindre gengasmopedbil och man kan kanske halvera mängden flis som behövs. Skyffla och gasa! :)

Angående överbefolkning så finns det nog stora utrymmen att dra ned på konsumtion i många delar av världen. Är inte förhållandena något med 1:10. Om man t.ex. avstår från 1 kg kött i veckan så den produktionen kan läggas på t.ex växtodling istället så kan man få fram 10kg pasta/bröd/potatis. 10 kg mättar fler än 1 kg. :)

john sa...

#J

Bra sida att läsa om biodiesel! Hoppas hinner få "igång" sidan helt. dock vågar jag nog mig inte på att tillverka egen än =)

Man hoppas ju verkligen på att Vi hinner ersätta bensinen som drivmedel inom en snar framtid.

#Aktiespartacus
Jo flis kanske hade fungerat, ganska omodernt kanske men det skulle ju fungera =)

Det var ju både bra och dåligt angående köttet, bra för vegetarianerna men mindre kul för kroppsbyggarna/köttälskarna =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!