.

tisdag 14 september 2010

Dippen 2008, behövde folk förlora pengar?

Nu hade jag turen att slippa undan finanskrisen som utspelade sig under 2008 eftersom jag inte hade börjat intressera mig föraktier vid den tiden. Men för dom som hade oturen att köpa aktier när börsen stod som högst förstår jag att det kändes tugnt att se sina pengar minska i värde dag efter dag.
Låt oss säga att man köpte en Indexfond som följde OMX30 Januari -08, efter en tids nergång på börsen hoppades man att en uppsving skulle komma. Nu kom ju som vi alla vet ingen uppsving och ett år senare Januari -09 låg börsen i botten....




På bilden ovan ser ni OMX30 under en 5 års period, bild tagen från Yahoo



Nu vad jag vill komma till. Köpte man ett värdepapper som följer Index Januari 2008 så ser vi att redan nu är vi upp i samma nivåer igen, alltså har den som köpte innan finanskrisen, behållt sitt innehav och väntat ut stormen inte förlorat några större summor på börsen. Visst, inflationen har säkert ätit upp en liten del och dessutom har pengarna varit "låsta" under denna period.
Vad jag inte förstår riktigt är att "vanligt" folk på börsen verkar vara extemt rädda för en dubbeldipp. Visst, daytraders och folk som lever på Avkastningen av sina investeringar får det jobbigt men behöver man inte sina pengar under några år så tycker jag det är dumt att ta hem stora förluster när man istället kan vänta ut stormen.

Saker man kan göra för att klara sig lindrigt ur nästa Finanskris:

Köpa Värdepapper som följer Index
Till skillnad från enskilda företag har ett Index svårt att gå i konkurs, dessutom får man en riktigt stor riskspridning.

Köpa Fundamentalt starka Bolag med Utdelningar
Att köpa stora trygga bolag som delar ut är rikigt tryggt om man oroar sig för Finanskriser. Många småbolag fick slå igen under finanskrisen eftersom det helt enkelt saknades kapital.

Spara undan Likvida Medel
Jag tror vi alla kan göra misstaget att köpa på oss Aktier precis innan börsen rasar, vad kan man göra då istället för att sälja av? Jo man kan köpa ännu mer aktier när börsen väl vänder och börjar gå uppåt igen, på börsspråk så heter det att man "snittar ner sig".

Håll ut, Var långsiktigt
Lyckas man komma ur innan börsen rasat allför mycket så är det givetvis bäst, en liten förlust kan man säkert leva med MEN satt man där Januari 2009 och tryckte på säljknappen så hade man enligt mig gjort bäst vid att låta bli. Håll ut, behöver du inte dina pengar just för tillfället så tänk på att börsen alltid går upp.

Ledord:

- Försök ta dig ur marknaden, en liten förlust gör inget

- Lyckas du inte komma ur, ligg kvar långsiktigt och fynda "billiga" aktier





De viktigaste punkterna enligt mig är att man skall samla på sig mycket Likvida medel för att på så sätt kunna göra riktiga fynd när väl börsen har crashat, och att man inte tar hem för stora förluster i onödan, var långsiktigt helt enkelt.



Till sist vill jag säga att det är lätt att vara efterklok och detta är mina personliga tankar och ideèr kring börskrisstrategier. Jag själv var ju inte Aktiv under denna Finanskris och kanske inte skall komma här och säga hur folk skall agera vid nästa. Hur som helst så kommer jag själv försöka samla på mig lite mer likvida medel än vad jag haft tidigare OM det kommer en ny Dipp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig! Jag är långsiktig i mina aktieinvesteringar, så jag ser dippar och kriser som perfekta köplägen. Det är väldigt svårt att medvetet pricka in toppar och dalar om man inte har en edge mot marknaden, så det är bara att köpa och behålla.

john sa...

#Guldbyxan

Ja precis, det svåra är ju att pricka toppar och dalar. Min svaghet är att jag har svårt för att samla på mig Likvida medel, det är ju så kul att köpa aktier =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!