.

onsdag 22 september 2010

Hot Commodities, Boktips


Ok jag tänkte skriva lite om boken "Hot Commodities" som jag precis har läst ut.


Boken som handlar om råvaror och hur man handlar med dom var mycket rolig och inspirerande att läsa eftersom de flesta böcker jag läst innan har handlat om Aktier, kul med lite variation med andra ord.


Angående själva handeln så står det mycket om hur man handlar med Futures (Terminer, Terminskontrakt på Svenska). Eftersom Futures är Derivat innebär det att dom oftast handlas med en mycket hög hävstång, därför rekommenderar jag att läsa en till bok om enbart "Futures" om Ni funderar på att handla med detta instrument. Dock var det kul att läsa om hur man handlade med Terminskontrakt förr i världen när datorer inte fanns på agendan och man faktiskt behövde råvorna fysiskt.

Om jag själv köper råvaror i framtiden så kommer det bli med värdepapper som kallas Certifikat, dessa följer råvarornas spot-pris och går att handla med utan hävstång.


I övrigt så tar Jim Rogers upp mycket om varför råvaror är bättre/ger mer avkastning än Aktier, IT-bubblan tas ofta upp som ett exempel varför man INTE skall lägga alla pengar på aktier =)


De sista delarna i boken skriver författaren om de vanligaste Råvarorna indviduellt såsom Olja, Socker, Guld, Bly, kaffe m.m...

Saker som tas upp med varje råvara är i vilka länder den produceras, efterfrågan, tillgång, framtidsutsikter etc...

Det var nog dessa sista kapitel som var mest intressanta för mig. Jag skulle dock vilja ha en ännu mer fördjupning i råvarorna och t ex få tips om NÄR på året som historiskt sett har varit bäst att köpa och sälja m.m...


Sammanfattningsvis så tycker jag att detta var en mycket bra förstabok att läsa om råvaror. Man blir insprirerad och motiverad till att lära sig ännu mer inom ämnet, och det kanske var poängen med boken också.

2 kommentarer:

J sa...

Kul att du gillade den =) Ja den är rätt basic, men som du säger så får man mkt info kring grunderna i de olika råvarorna, hur det funkar "på marken". Den kunskapen har hjälpt mig mycket.

Han har skrivit fler böcker i ämnet om du vill fördjupa dig, och sedan finns det ju böcker om guld och kanske fra olja om du vill läsa på ännu mer.

john sa...

#J

Ja den var riktigt bra faktiskt. Det visste jag inte att han hade skrivit mer böcker om ämnet, det skall jag titta mer på, tack för tipset!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!