.

torsdag 23 september 2010

Tv`n tog Radion, När tar Mobilen över datorn?

Jag hittade idag en video på http://www.swedroid.se/ där mobiltillverkaren HTC visar upp sin senaste mobiltelefon "HTC HD". Just denna mobiltelefon kanske inte är speciellt revolutionerande men det finns mycket man kan göra med en mobil idag som inte gick för några år sedan.



Jag själv har kopplat in datorn till platt-tv`n och använder mig utav ett trådlöst tangentbord/mus via bluetooth. Troligvis kommer mobilen ersätta min dator om några år eftersom jag inte är i behov av någon större datorkraft. Att surfa, spela musik, visa filmer m.m klarar det flesta mobiler av redan i dagsläget....

Jag ser bara fördelar med att allt komprimeras till en enhet och förhoppningsvis slipper vi alla störande sladdar om några år också.


Jag äger en Acer Liquid med Plattformen Android 2.1 installerad. Bästa mobil jag någonsin haft och ett mycket bra komplement till datorn. Nackdelen med dessa nya "smartphones" är batteritiden, räkna med att ladda den varje dag vid flitigt användande. Å andra sidan är det inte speciellt ansträngande att koppla i laddkablen när man går och lägger sig....
Inom en snar framtid
Tror jag att google och framförallt Android (som är utvecklat av google) kommer att ta sig in mer och mer i våra hem. Snart lanseras den första Android-tv`n som för övrigt är utvecklad av en ett Svenskt företag. Allt man kommer behöva för att surfa, spela musik/film etc... kommer att rymmas i din Mobiltelefon och Tv. Mindre sladdar och "krångel" helt enkelt!
Notis: Min mobiltelefon har en processor på 1 GhZ, datorn jag skriver på just nu har också 1 GhZ...

2 kommentarer:

Mattias sa...

Tog TVn radion?

Även om TVn på många sätt blev det dominerande mediet så finns det egenskaper hos radion som gör att det fortfarande är ett mycket bra medium i vissa situationer. Jag använder radion relativt mycket, dels för att det är lättare att göra annat samtidigt som man lyssnar på radio och dels för att en del program (t.ex. nyheter och samhällsjournalistik) ofta blir bättre på radio än på TV (förmodligen därför att det visuella blir störande om budskapet som ska förmedlas ligger i det audiella).

Även om det blir ett skifte från dator till mobil så finns det förmodligen gott om användningsområden för datorn under överskådlig framtid.

john sa...

#Mattias

Jo det har du helt rätt i. Det jag mer menade var att innan tv`n fanns satt man samlade runt radion på kvällarna, nuförtiden har tv`n tagit den platsen. Men som du säger ibland är radio bättre, t ex när man kör bil =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!