.

fredag 3 september 2010

Stig Index, stig. Oljehandel tips?

Jag har anmält mig till en tävling på Internet där det går ut på att gissa vad Index (omx30) kommer att stå i den 3 Spetember dvs i morgon. Min gissning blev 1083 om jag inte minns fel, i skrivande stund står index på 1043... Jo vi får väl hoppas på att det går uppåt resten av veckan eftersom priset man vinner är filmen "Wall Street", vem vill inte ha den? =)

Även om jag börjar bli trött på alla Nyheter om HQ Bank så läste jag idag på DI att Stefan Dahlbo (Öresunds fd VD) sålde Öresund-aktier till ett värde av ca 2,3 miljoner bara några veckor innan HQ-aktien störtdök pga skandalen. Dessutom så fick han en fallskärm på 4,9 Miljoner kronor på köpet när han blev sparkad. Ja vad skall man säga om det?
7,2 Miljoner Kronor hade jag också gärna haft på bankkontot, det hade blivit fina årliga utdelningar om man investerat dom pengarna rätt....

För övrigt börjar jag bli lite sugen på att lära mig spekulera i oljepriset, är det någon som har bra tips på böcker skrivna om ämnet?
Gärna nyskrivna böcker eftersom jag gissar på att handeln skiljer sig en hel del idag från hur det gick till förr i tiden när man inte pratade om "Peak Oil".

Ha en trevlig stigande börsdag!

2 kommentarer:

J sa...

Det beror väldigt mkt på vad du menar med spekulera. För mig är innebär det kortsiktig trading, och då är peak oil betydelselöst i sammanhanget. Då kan jag rekommendera hot commodities av jim rogers.

Tänker du mer långsiktigt, över säg 5-20 år, så lär nog peak oil ha betydelse, och då har jag inte lika mkt att föreslå. Kanske kan Twilight in the Desert: The Coming Saudi Oil Shock and the World Economy av Matthew Simmons vara ngt?

john sa...

Nu trodde jag det var Torsdag idag så för att klargöra, det är tredje September idag....

#J
Japp jag tänkte handla på lite mer kort sikt kanske månader/halvår. Tack så mycket för tipsen skall kolla upp dessa böcker!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!