.

söndag 27 september 2009

Starta Investmentbolag

Att starta ett investmentbolag.

Vi "ekonomibloggare" om några borde väl ha de rätta kvalifikationerna och inställningen för att starta ett eget Investmentbolag. Att starta ett investmentbolag AB med inriktning på Utdelningsaktier, vad tror ni om det?

Lite länkar och info om Investmentbolag:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Investmentbolag
Wikipedia

http://cristofferstockman.blogspot.com/2009/06/agarbolag-del-1.html
Stockman skriver om olika bolagsformer

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Investmentbolag-Specialbehandlad-mellanhand-/
taget från aktiespararna

Vad jag har förstått så måste man vara en ganska stor fysisk grupp personer som går ihop och startar ett Investmentbolag. Iom att vi alla regelbundet skjuter till likvida medel från våra "vanliga" jobb, som vi sedan investerar så borde företaget växa kapitalmässigt ganska fort.

Att gå från privatsparare till att starta ett Investmentbolag är säkert ett väldigt stort steg. Men man kan ju alltid börja i liten skala och med tiden långsamt expandera. Jag själv har ingen erfarenhet av att starta företag m.m... men förhoppningsvis finns det andra duktiga investerare där ute som kan upplysa mig.
Detta var mest en tanke jag fick som jag var tvungen att skriva ner. Jag har ju tidigare haft planer på att starta eget men har fått lägga det på is av olika anledningar (mest pga kapitalbrist).

Är det nån mer än jag som har drömmar/planer på att starta eget? Är jag helt ute och cyklar med den här idèn?

8 kommentarer:

Gustav sa...

Jag har inte sett bevis för att en enda ekonomibloggare är särskilt duktig på att välja ut bra aktier. Att skriva om och analysera företag är en helt annan sak än att köpa blivande kursvinnare.

J sa...

Gustav: Vad har det med saken att göra?

John: Av skattetekniska skäl borde alla som investerar göra det genom ett bolag, så idén är bra!

Cristoffer sa...

Jag har för några år sedan haft en diskussion med Skatteverket om kritierier för nvestmentbolag. Och om man jag inte missminner mig så var grundkravet minst 250 aktieägare samt en rörlig i portföljen som var högst 25%. Annars skulle man bli klassad som rörelsedrivande i värdeppaershandel (med dubbelbeskattning som följd).

Gustav sa...

J:

Tja, det har ju med saken att göra i och med att ledningen för investmentbolaget 1. måste vara duktig på att hitta aktier med potential och 2. vara duktig på att hjälpa dessa företag att utvecklas. Om dina ekonomibloggare inte är duktigare på detta än nu existerande investmentsbolagsledningar är det ju ren kapitalförstöring att starta ett eget investmentbolag.

Johan sa...

Har själv varit sugen på detta innan men efter att ha läst på kom jag fram till att det är en dålig idé om man inte startar företaget för att ÄGA och KONTROLLERA företag.

Anledningen är skatt! Inte för att jag är någon skattejurist men kapitalvinster (utdelning) beskattas med 30 %. Investmentbolag brukar ju äga delar av/hela företag och tjäna pengar på utdelning från dessa (och värdestegring, också föremål för kapitalbeskattning). Säg att företaget delar ut 10 miljoner kr till Invest AB, kvar finns då 7 miljoner. Antingen tar man ut detta som lön vilket beskattas ganska hårt i Sverige vid dessa summor, dessutom måste företaget (Invest AB) betala sociala avgifter på detta. Det som blir över blir sedan föremål för företagsvinstbeskattning. Alternativt vinstbeskattas de 7 miljonerna (ca 5 miljoner kvar) som sedan delas ut till investmentbolagets ägare (kapitalbeskattning) och kvar av de 10 miljonerna finns kanske 3 miljoner!

Slutsatsen; jag är ingen skattejurist eller ens i närheten men det är inte så svårt att se att det är svårt att få det att gå ihop. Om man däremot som privatperson placerar samma summa pengar i en kapitalförsäkring blir skatten 1 %, ingen lönebeskattning, sociala avgifter, skatt på utdelning eller bolagsbeskattning.

Rätta gärna mina fel om det finns några!

Mvh Johan
http://aktierandstuff.blogg.se

christopher sa...

Hej

Jag heter christopher och bor i Göteborg, mina tankar kring detta har varit många, jag har 1 holding bolag LTD samt ett "vanligt" LTD som jag har planerat för. Är någon intresserad av en vidare diskussion har jag min mail:

christopher_hogstrom@hotmail.com

Lev Din Dröm! sa...

"Madness is badness of spirit, when one seeks profit from all sources”

Inte för att detta citatet är Buffets, men varför vara så giriga och fokusera så mycket på skatter när en av världens rikaste människor har bevisat att det går att göra en förmögenhet och ändå betala bland top 10 i skatt?

Lev Din Dröm! sa...

Jag läste kommentarerna här och kände att jag var tvungen att kommentera på den sista kommentaren. När jag tittade närmare så såg jag att det var jag själv som hade skrivit den :). Slutsats: Självkritik är bra :).

Det jag tänkte skriva var ju att även om Buffet betalar topp 10 i skatt (Berkshire) så har dom mkt lägre skatt i USA än i Sverige så jag är med på noterna om att undkomma lite skatt :). Någon som kollat upp mer kring skattefördelarna med ett investmentbolag?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!