.

lördag 12 september 2009

Skapa ditt egna Imperium!

Att Investera i Aktier och för den delen andra former tycker jag ska vara kul. Det är inget som jag personligen gör för att endast bli så rik som möjligt utan jag gör det även för att det har blivit en hobby som jag verkligen tycker om att sysselsätta mig med. Det krävs nog att man inte bara tänker "pengar, pengar pengar" för att man skall hålla motivationen uppe och fortsätta investera, speciellt om man investerar enligt utdelningsstrategin eftersom det kräver lång tid innan man får tillbaks någonting från investerat kapital.

Oftast så investererar man i många olika Aktier och har en sk "Aktieportfölj". Jag själv tycker ordet Aktieportfölj låter väldigt tråkigt. Varför inte istället tänka sig att man har ett alldeles eget Investmentbolag?
"Ditt namn" AB

Har man även lite kunskaper i Excel (eller så laddar man ner en mall) så kan man alltid skriva ner information om sitt "bolag" tex Månadsinkomster (iform av utdelningar), tillgångar, skulder osv..... Ja endast din fantasi sätter gränser!

Många personer börjar antagligen inte spara eftersom Ekonomi helt enkelt inte intresserar dom. Aktier, Aktieportfölj, börsen, index OMX. Hade jag hört dessa ord i en följd för ett år sedan hade jag fort sprungit därifrån endast för att jag helt enkelt inte gillade ekonomi och förstod mig på dessa ord. Dessutom trodde jag att detta var sådant som bara "dom rika" höll på med....

Hur ska vi få folk att börja spara och Investera mera?
Jag vill få folk i min omgivning att förstå att Investera och spara inte behöver vara svårt och dyrt. Folk skrattar åt mig på jobbet när jag sitter och läser DI. Kanske är det för att jag inte ser ut som en "ekonomisnubbe" , kanske är det för att "Dagens Industri" är ett så fruktansvärt tråkigt namn.....

4 kommentarer:

Cedric Jirsell sa...

Känner igen mig, började intressera mig hösten 2007 och mitt intresse har bara växt och växt, och precis som du säger använder jag excel (eller ja macs motsvarighet, numbers) flitigt för att göra olika ark där jag räknar.
Precis som du skrattar folk åt mig när jag läser DI då jag inte heller ser ut som den typiske "ekonomen" men desto roligare att förvåna folk! :) Har till och med lyckats få en gammal vän att intressera sig vilket även har lett till att vi har kommit varandra närmre igen!

Herr K sa...

Även jag känner igen mig! Mitt intresse vaknade även det hösten 2007, då jag började med fondsparande vilket senare utvecklades till ett intresse för aktier och andra investeringsfonder.

Senaste roliga upplevelsen var nog några veckor sedan då jag satt o läste DI på lokaltåget till gbg och folk tittade konstigt på mig. Jag ser nämligen mer ut som en hårdrockare till stilen än en affärsman... :-P

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Underbart Her K :)
Vilken syn ;)

J sa...

Kanske är det för att de är lite rädda för det där med ekonomi. Satt alltid själv på morgonbussen mellan förorten och sthlm och läste DI. Rakad och tatuerad kille med rosa tidning i nävarna =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!