.

torsdag 10 september 2009

Starbreeze, en bra Aktie?

Det snackades väldigt mycket om detta bolag i Våras, speciellt på Avanzas forum. Folk hyllade aktien och skrev saker som "Nu ökar den snart" eller "vänta fram tills sommaren, då smäller det!"

Eftersom jag var ny på Aktier i våras köpte jag givetvis på mig några Starbreezeaktier, detta är inget jag ångar men nu i efterhand vet jag att jag kanske borde analyserat lite mer själv istället för att läsa på forum =)

Jag ångrar som sagt inte att jag köpte dom och Starbreeze kan mycket väl vara en bra investering om man har tålamod. Förhoppningsvis så lanserar dom något spel som blir en storsäljare inom en snar framtid.
En negativ nyhet jag läste om företaget var att 7st anställda lämnade starbreeze och startade ett eget spelföretag (läs här), var dom missnöjda med ledningen?

Dessutom tror jag det stora problemet med Starbreeze är att dom är väldigt dåliga på att ge ut information om vad som händer inom företaget. Är det nya spel på gång? Försäljningssiffror? osv... Det gör antagligen att många Aktieägare tröttar på företaget och säljer...

Jag är glad att jag fortfarande sitter kvar på Aktien, kommer dom med lite mer information och bilder på ett kommande spel som verkar lovande kommer säkert Aktien stiga. Eftersom jag numera handlar enligt "Utdelningsstrategin" kommer jag antagligen sitta kvar på Aktien i många år framöver och hoppas på att dom börjar dela ut.

Hurvida ett uppköp är positivt eller negativ vet jag inte, någon som har några teorier om detta?
Givetvis är det inte bra för Starbreeze som företag =) Men vad händer med ens Aktier?



"Starbreeze utvecklar TV-spel och datorspel i samarbete med internationella spelförläggare. Bolaget grundades 1998 och har nu ca 100 anställda. Senast släppta spel är The Darkness och Chronicles of Riddick. Bolaget är noterat på Aktietorget och har drygt 5000 aktieägare. För mer info se: www.starbreeze.com"

1 kommentar:

J sa...

Ett uppköp är väl oftast bra för aktievärdet? Gällande avhoppen så är det inget ovanligt i informationstunga sektorer såsom IT, konsult eller finans, så det ska man nog inte tolka in för mkt i.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!