.

söndag 27 september 2009

Investera i råvaror

Att investera i råvaror kan vara ett alternativ till Aktier. Jag hittade två bra artiklar om just råvaror på Privata Affärer:

1. http://www.privataaffarer.se/nyheter/200804/sa-investerar-ud-i-ravaror/
2. http://www.privataaffarer.se/nyheter/200704/tjana-pengar-pa-ravaror/

Jag själv har inte investerat i några råvaror. Jag har funderat på att prova att handla med sk CFD`s men tycker personligen riskerna är för höga. Däremot har jag bestämt mig för att inhandla lite fysiskt Silver när plånboken tillåter. www.libertysilver.se . Det jag tycker är lite läskigt med CFDs är att dom kan handlas med hävstångseffekt vilket innebär att du kan förlora mycket mer än ditt insatta kapital. Givetvis kan du tjäna stora summor med ett litet insatt kapital men det kan även bli en rejäl djupdykning som sagt...

5 kommentarer:

Herr K sa...

Känns säkrare att handla med fysiska råvaror än att spekulera i priserna på desamma om du frågar mig. Men visst, vågar man ta risken så kan man säkert göra sig en hacka :)

Jag föredrar dock att ha ett par fat råolja, några säckar vete och några tackor guld och silver i mitt bankfack.

john sa...

Hehe ja lite råolja på banken gör susen =)

J sa...

Har själv en del fysisk ädelmetall i portföljen, men att ha tex majs och kaffe i bankfacket känns sådär lyckat. Kan tipsa om open end-certifikat som även öppnar mot råvaror. Dessa handlas 1:1 och har alltså ingen hävstång. Inlägg om det kmr komma i veckan.

john sa...

#J

Det låter intressant, väntar med spänning på inlägget!

J sa...

Klart och betalt =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!