.

lördag 19 september 2009

I går hände det!

Kanske inte en historiskt händelse precis men igår så fick jag mina första utdelningar! För mig är det dock en ganska stor grej eftersom det är just det här hela min investeringsstrategi går ut på, att få utdelningar från de företag jag investerar i.

Udelningarna kom från Mc Donalds som delar ut 4 gånger per år. Eftersom detta är mitt första år som "investerare" blev det givetvis ingen hög summa jag fick in på kontot. Förhoppningsvis växer den summan år efter år efter år efter år eft..... ja ni förstår.

Som ni kanske ser så har jag längst ner på sidan lagt upp ett litet diagram. Tanken är att ni ska kunna följa värdeutvecklingen på min utdelningsportfölj. Jag kommer uppdatera varje månad. Nu i början kanske det blir lite missvisande mellan Sept och Oktober eftersom jag bara för några dagar sedan räknade ihop värdet på portföljen. Alltså kommer det endast skilja några veckor mellan September och Oktober.
Eftersom jag köper nya aktier till portföljen ganska ofta kommer förhoppningsvis portföljen öka ganska drastiskt i procent under året. Det är alltså inte bara befintliga aktier jag visar värdeutvecklingen på utan jag tar med allt i beräkningen (nyinköpta aktier + värdeutveckling på befintliga).

5 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Det skall bli kul att följa! Vad ligger utdelnings procenten på hos mackedonken?

john sa...

Hej Inte Miljonär än!

Ja jag tror det blir lite roligare både för Er och mig om jag lägger ut värdeutvecklingen. Jag tror utdelningsprocenten i dagsläget ligger på ca 3,5 procent.

http://www.google.com/finance?q=MCD

Jag antar att det är i procent dom skrivit vid "Div/yield"? 0,5 dollar delar dom ut vid varje utdelningstillfälle i år.

Mvh Ekonomisk trygghet

Anonym sa...

Kan tipsa om länken till "Dividendinvestor.com" om man vill göra en snabbkoll på en aktie i USA. Det som är riktigt trevligt med denna sajt är att de listar "Total Return" för de senast 12 månaderna samt för de senaste 3 och 5 åren.

Exempel på MacDonalds:
http://dividendinvestor.com/index.php?symbol=mcdsubmit=GO


/Calimero

Anonym sa...

Edit:
Fel på länken ovan:

http://divideninvestor.com/index.php?symbol=mcd

/Calimero

john sa...

Calimero

Tack så mycket, riktigt bra länktips!
dividendinvestor.com
//Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!