.

fredag 25 september 2009

Direktavkastning på mina Aktier

Alla mina utdelningsaktier har jag köpt i år. Jag tänkte att det vore trevligt att se vad direktavkastningen ligger på mina aktier just nu.

Därför lägger jag upp en lista på direktavkastningen berkäknat på inköpspriset på aktierna:

Astra Zeneca 4,9 % (332,50 kr inköpspris)
H&M 4,3 % (355,50 kr inköpspris)
Mc Donalds 3,5 % (56,39 dollar inköpspris)
Coca Cola 3,3 % (49,03 dollar inköpspris)

Jag hoppas jag har räknat rätt nu... Om man nu räknar ut snittet på dessa aktier så landar direktavkastningen på 4 %.
Förhoppningsvis ökar samtliga bolag sina utdelningar nästa år vilket borde medföra en ännu bättre direktavkastning. Det känns rätt skönt att veta att det förmodligen kommer vara dessa aktier jag investerar i första året som kommer ge mig allra högst (direkt)avkastning om tjugo år. Ja ,jag tror faktiskt ovanstående bolag kommer finnas kvar om 20 år, om inte så kan man alltid investera om i andra aktier.

Alltså, vid dagsläget får jag tillbaks 4 procent på allt mitt investerade kapital i utdelningsaktier!

1 kommentar:

apa sa...

Jag tror har rätt i att de bolagen kommer att öka utdelningen framöver. Bra portfölj!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!