.

onsdag 16 september 2009

Allt är inte svart eller vitt

Jag fick mig en liten funderare när jag läste 40procent20år`s senaste inlägg. Att hålla på med utdelningsinvestering tar tid, lång tid! Man får räkna med 15-20 innan man kan trappa ner på jobbet och börja leva på sina Aktieutdelningar. Jag själv kommer att försöka hålla mig till denna strategin och har inga som helst problem med att det tar lång tid, jag ser det snarare som ett pensionssparande.

Det enda jag är orolig för är att jag ska tappa mitt brinnande intresse för just aktier/utdelningar osv... I dagsläget är motivationen på topp men hur kommer det se ut om 4-5 år?
Därför har jag försökt komma på saker som kommer hålla mig motiverad och framförallt engagerad inom ämnet aktiehandel. Den här bloggen är en av mina motivationshöjjare, helt klart.
Jag har även börjat fundera på att inom en ganska snart framtid skaffa mig en "vanlig" aktieportfölj vid sidan av min utdelningsportfölj. Givetvis kommer utdelningsportföljen vara "the main subject" men med den nya portföljen kan jag vara lite mera aktiv och köpa och sälja lite oftare.

Strategin kommer i så fall vara som sådan att jag börjar med en väldigt liten summa (kanske 5-6 tusen) och ha som mål att dubbla värdet. Jag tror att om jag börjar med en liten summa och dessutom har en tight stop-los nedåt så blir det roligare och dessutom behöver jag inte vara lika rädd för att göra misstag.

Vad tror ni, är detta ett bra sätt att lära sig mera om Aktiehandel och hålla motivationen uppe?

En till nackdel med utdelningsstrategin är för mig att jag måste vänta ca 2 månader mellan varje investeringstillfälle (behöver få in likvida medel genom arbete). Eftersom jag tycker det är så kul att investera kan det ibland vara jobbigt att behöva vänta så länge mellan investeringstillfällena.
Som tur är har jag bloggen att sysselsätta mig med =) och om jag skaffade mig en lite mer aktiv portfölj så har jag även den att "pilla" med under veckornas gång....

Hur gör ni andra utdelningsinvesterare för att hålla motivationen uppe?

5 kommentarer:

J sa...

Det är nog en bra idé för att hålla ångan uppe =) Dessutom blir man nog bättre på att följa med i nyhetsflödet om man tradar lite, som utdelningsplacerare är det lite väl lätt att bara strunta i nyheterna eftersom man ändå inte ska sälja.

Auri Sacra Fames sa...

Jag har faktiskt haft liknande tankar kring detta men jag har fortfarande inte agerat mer än att jag har en portfölj i portföljen på 0-10 år. Där har jag inte lagt in mer än 1000 kr men jag tror jag ska glömma de pengarna (låta aktierna gå över i den långsiktigtiga depån) och börja om på en ny depå så jag håller isär pengar och aktier.

Anonym sa...

Halloj och tack för en läsvärd blogg.

För att hålla mitt intresse uppe för utdelningsaktier är paradoxalt nog att jag har investerat i "tråkiga" aktier som sköter sig själva. Dessa blir då en "krydda" istället för ett "måste" som så många nyblivna investerare fastnar i. Har läst skräckhistorier om folk som loggar in på sin depå 10-15 gånger om dagen bara för att kolla kurserna eller vad avkastningen är just då. Jag loggar in två till tre gånger i månaden och då för att återinvestera utdelningar eller för att leta rätt på någon ny utdelningsaktie att investera i.

Jag personligen vill inte hamna i den svängen attt logga in i tid och otid då jag har andra intressen som väger tyngre. Familjen är alltid prio1 och därefter kommer mitt jobb (som jag faktiskt tycker är det roligaste man kan göra just nu) och sedan min nördiga hobby att skruva ihop datorer.

Typiskt svenskt så får man väl säga att lagom är bäst :-)

//Calimero

john sa...

#Calimero

Hej och tack!

Precis som du säger så får det inte gå till överdrift att bevaka aktiekurserna osv...
Jag hade en tendens till detta i våras innan jag började med utdelningsinvestering. Som tur var hittade jag 40procent20års blogg och lugnade ner mig tillslut =)

Jag hoppas jag har fått lite er distans till det hela nu och inte kommer in i samma "onda cirkel" igen om jag börjar med en liten högriskportfölj.


Jag citerar dig "Lagom är bäst"!

x sa...

Jag tycker det låter som en bra idé.. Blir nog svårt att på lång sikt hålla uppe motivationen om du bara pysslar med portföljen nån gång varannan månad.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!