.

måndag 14 september 2009

Finland, ett utdelningsparadis

Dagens Industri har idag en artikel i sin tidning om Utdelningsbolag i Finland. Tydligen hade Finland många bra bolag som även hade hög direktavkastning. Det var en hel del Finska utdelningsaktier som var listade i tidningen men det bolag som helt klart tog hem förstaplatsen var läkemedelsföretaget "Orion". http://www.orion.fi/en/

Aktien Orion B som verkar vara mest omsatt har i dagsläget en direktavkastning på ca 7-8 procent vilket är väldigt bra. Dessutom uppfyllde företaget många andra kriterier såsom låga skulder, bra tillväxt m.m... värt att notera är dock att dom sänkt utdelningarna i år från föregående år.
2008: 1 euro
2009: 0,95 euro


Jag läste även om ett Norskt bolag som hade mycket hög direktavkastning. Eftersom jag inte har tidningen i handen kommer jag inte ihåg namnet på det men jag misstänker att det var "Fred. Olsen Energy". Bolaget hyr ut borriggar och borrfartyg för olje- och gasexploatering till havs. Med en hög direktavkastning och långa kontrakt så är det definitivt ett bolag jag kommer titta mera på i framtiden.
HÄR finns en analys från Redeye.
http://www.fredolsen-energy.no/


Jag ska se om jag lyckas få tag i tidningen idag. I så fall kanske jag kan lägga upp lite mer bolag som var listade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Väntar med spänning !
Orion finns i min bevakningslista, men det finns så mycket man vill köpa och så begränsat med cash :-)

john sa...

Ja Orion verkar onekligen vara ett fint Utdelningsbolag. Nu har jag lagt upp mer bolag i mitt senaste inlägg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!