.

torsdag 24 september 2009

Ett bolag med hög direktavkasting

För er som letar efter bolag med lite högre direktavkasting så finns det väldigt många att välja av. Att vara utdelningsinvesterare innebär för mig att man i första hand investerar i trygga företag som man tror kommer ha stabila utdelningar i många många år framöver. Nackdelen med detta är att just dessa företag inte har så hög direktavkastning.

Som en liten "krydda på moset" funderar jag därför på att skaffa mig en till portfölj med aktier som förhoppningsvis ger bättre avkastning men även har en högre risk.

Kinder Morgan Energy Partners är ett Amerikanskt bolag som i dagsläget har en direktavkastning på ca 7,7%. Företaget transporterar gas i sk "pipelines" och lagrar även stora mängder gas. Jag kan lika gärna klistra in beskrivningen från google finance så slipper ni läsa min dåligt översatta engelska...:

"Kinder Morgan Energy Partners, L.P. (KMP) is a pipeline transportation and energy storage company in North America. The Company owns an interest in or operate more than 26,000 miles of pipelines and approximately 170 terminals. The pipelines transport natural gas, gasoline, crude oil, carbon dioxide and other products, and the terminals store petroleum products and chemicals and handle bulk materials like coal and petroleum coke. KMP is also a provider of carbon dioxide for the oil recovery projects in North America. The Company operates in five business segments: product pipelines, natural gas pipelines, CO2 , terminals and Kinder Morgan Canada. On April 1, 2008, the Company sold its 25% equity ownership interest in Thunder Creek Gas Services, LLC to PVR Midstream LLC, subsidiary of Penn Virginia Corporation. "


Jag anser att bolaget inte är ett högriskföretag men när det gäller olja och andra energikällor så kan man aldrig vara helt säker på vad som händer i framtiden. Att dom delar ut 4 gånger per år gör det hela ännu mer intressant (Feb, Maj, Aug, Nov).


Röd Linje: Kinder Morgan Energy partners
Orange Linje: Industrin (olja & Gasledningar)
Grön linje: Index S&P 500

bilden tagen från morningstar


Som ni ser så klarade företaget dippen väldigt bra i jämförelse med de andra bolagen i samma bransch och index. Nio års utdelningshistorik hittar ni HÄR.


Bild tagen från företagets hemsida

Ovan är en jämförelse mellan företaget och Indexet S&P 500. Som ni ser har det gått bra över index. Diagrammet sträcker sig över en 10-årsperiod. Bolaget investerar och expanderar kontinuerligt och att det dessutom är ett av Nordamerikas största Gasledningsföretag gör att jag noterar det som ett eventuellt framtida Aktieinköp i min kalender!

http://www.kindermorgan.com/

3 kommentarer:

Anonym sa...

Måste berätta en liten "anekdot" angående KinderMorgan. Jag hade detta bolag i en vanlig aktiedepå hos NordNet för ett tag sedan. Glad ihågen så kom den första kvartalsutdelningen, men när jag började räkna så såg jag att något inte stod rätt till.
Som alla vet, så dras det skatt på utdelningar. Det brukar innebära att 30% av utdelningen beskattas oavsett om den kommer från en svensk eller utländsk aktie.

Jag jag gjorde min snabba uträkning, så insåg jag att 35(!)procent dragits i skatt på min utdelning. Svaret från NordNet var att de skall dra så pass mycket skatt enligt uppgift från bolaget. Det märkliga är att jag har andra ameriskanska bolag i min portförlj där det dras korrekt (enligt mitt tycke) mängd skatt.

Någon annan som har någon liknande erfarenhet eller är det jag som missat något??
Att betala 35(!) procent i skatt är inte vad jag vill.

//Calimero

J sa...

Inte helt ointressant bolag!

Calimero: Självklart bakar man in det i sin KF

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Intressant!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!