.

torsdag 22 april 2010

Johnson & Johnson, stabil kvartalsutdelare

Eftersom jag av någon anledning har en förkärlek till Amerikanska bolag som delar ut flera gånger om året har jag nu fått upp ögonen för det stora företaget "Johnson &Johnson".

Bolaget delar ut 4ggr per år (Mars, Juni, September och December).

För tillfället ligger direktavkastningen på ca 3% vilket kanske inte är speciellt imponerande men om man tittar mer på bolaget som helhet är det ändå enligt mig ett riktigt bra bolag att investera i!

3 punker som talar för Johnson & Johnson:

- Johnson & Johnson tillverkar och säljer läkemedel, apparater, instrument, förbrukningsmaterial m.m.. till i princip alla sjukhus/vårdcentraler i hela Amerika. Deras produkter används dagligen och är livsviktiga för mänskligheten. Jordbävningar och andra naturkatastrofer som oftast är förödande för företag ger ännu mer lönsamhet för Johnson & johnson.

- Jag har hittat utdelningshistorik sedan 1989. Utdelningarna har ökat VARJE år sedan dess. Bolaget delar för tillfället ut ca 40% av vinsten (payout-ratio) vilket enligt mig är en sund andel att dela ut.

- Företagsledningen har själva ett stort innehav aktier i Bolaget vilket visar att dom tror på en fortsatt finansiell framgång!


Jag kan faktiskt inte komma på några vidare nackdelar med att investera långsiktigt i Johnson & Johnson. Det skulle väl i så fall vara att att det är ett Amerikansk Bolaget vilket innebär att man måste skatta 15% på Utdelningarna om man har en Svensk kapitalförsäkring.

Sammanfattningsvis så har jag ovan gjort en väldigt enkel och snabb första utvärdering av Johnson & Johnson. Givetvis kommer jag titta lite närmare på nyckeltal m.m... innan jag bestämmer mig för att investera.

Det behöver enligt mig inte vara speciellt komplicerat att utvärdera ett företag.

1.Förstår jag affärsidèn?/vad bolaget sysslar med?
2.Hur ser framtidsutsikterna ut för bolaget?/utdelningshistorik?
3.Stark ledning, insiders?

Dessa ovanstående punker bör man fokusera på i första hand, därfter kan man alltid gå in och finlira lite mer på Aktiekurs, direktavkastning, Skulder, Eget kapital m.m... innan man bestämmer sig för att trycka på köpknappen....


//Ekonomisk trygghet

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har haft ögonen på Johnson&Johnson, dock så oroar väl detta

http://www.thinkdividendsblog.com/2010/04/jnj-streak-over.html

J sa...

En sk dividend aristocrat, helt klart värd att kika närmare på! 3%, eller 2,55% som det ju blir i en kf är lite för lågt för mig, men det är helt klart ett bra bolag.

john sa...

#Anonym
Intressant blogginlägg där. Nu har jag inte kollat men har dom även sänkt utdelningen i år eller bara kört på med samma som förra året`?

#J
Precis det är väldigt låg direktavkastning, men vid en tillfällig dipp kan man säkert göra sig ett bra köp.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Magnus från Dollarkursen.com sa...

JNJ blir nog mitt nästa inköp!

john sa...

#Magnus

Låter som en bra idè

//Eko trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!