.

fredag 23 april 2010

Astra Zeneca stampar Jord

Jag har följt Astra Zenecas aktiekurs nästan dagligen sedan jag köpte in mig i bolaget någon gång förra hösten. Kursen har gått upp, sen ner, upp, ner, upp osv... dvs precis som en aktie bör uppföra sig.

Det jag är lite förvånad över är att kursen inte har stigit mer sedan förra året, det känns som att Astra Zenecas aktiekurs inte riktigt har hängt med övriga bolag. T ex så har OMXS 30 stuckit iväg ganska bra nu på sistone men Astra Zeneca står kvar på samma plats och stampar mark...

Om man som jag investerar enligt utdelningsprincipen så är detta givetvis bara positivt om man tänkt investera i bolaget. Jag ser inga större hot mot att utdelningarna skall sänkas eller mot bolaget som helhet för den delen. Varför aktiekursen inte har stigit mer än vad den gjort kan jag inte svara på men troligtvis har det inget med det fundamentala att göra....
____________________________________________
Astra Zeneca är ett bra bolag att äga om man är "Utdelningsjägare":

+Hög direktavkastning
+Utdelningar 2ggr per år
+Stort bolag (ca 63 000st anställda)
+Stabil bransch (mediciner kommer alltid behövas)
+Stabilt "Cash Flow"
-Bolaget har ganska höga skulder vilket drar ner helhetsbetyget en hel del
____________________________________________

Jag anser att det är ett ypperligt tillfälle att investera i Astra Zeneca just nu

Avslutningsvis vill jag bara nämna att detta är min personliga analys och jag kan inte ta ansvar för Era investeringsbeslut...

3 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Tjena Ekonomisk trygghet!

Enligt min mening är Astra ett bolag som går bra i motgång. Dvs är vi på väg ner i lågkonjunktur så kan Astra lika väl vara på väg uppåt. Jag har gjort bra vinster i Astra då allt annat gått dåligt. Men på väg ut ur lågkonjunktur skall man nog inte förvänta sig för mycket av bolaget.

Däremot så kommer ju utdelningarna trilla in ändå, precis som du skriver!

john sa...

#Inte miljonär än

Alltså kan man säga att man blankar när man investerar i Astra Zeneca? =D
Skämt å sido precis som du skriver så får man utdelningar fastän inte själva värdet på aktierna ökar, dessutom är det en hög direktavkastning.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Dan sa...

Största anledningen att astra tappat mot index torde vara att de har många patent som går ut i en nära framtid. Med reservation för att det är taget ur minnet så tror jag att 12 av deras storsäljare går ut inom 3år

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!