.

söndag 25 april 2010

Direktavkastning på min utdelningsportfölj

Jag har suttit och räknat ihop vad jag har för direktavkasting på mina aktier för detta året.

Coca Cola 3,58%

MC Donalds 3,9%

Realty Income 6,8%

Peyto Energy trust 10,5%

Astra Zeneca 5,0%

Wilhelmsen 1,58%

HM 4,5%

Snitt: 5,1%

Min Utdelningsportfölj har alltså en direktavkastning på ca 5,1% vilket uppfyller mina egna kriterier. Som ni ser är det ett bolag som drar ner snittet rejält och det är Wilhelmsen. Jag kommer att sälja av denna aktien när utdelningarna trillat in på kontot och istället placera pengarna i något bättre bolag.

Jag har i denna uträkning inte tagit hänsyn till att det dras 15% i skatt på de utländska Aktieutdelningarna och 30% på mina HM-aktier, så direktavkastning blir i verkligheten lite lägre, någon snäll själ får gärna räkna ut den korrekta direktavkastningen om ni har tid över =)

Förhoppningsvis stiger direktavkastingen under årens gång allteftersom utdelningarna höjs!

7 kommentarer:

Alex sa...

Är realty och peyto över halva din totala portfölj då eller? Eftersom du räknar fram ett "snitt" på 5.1%

john sa...

#Alex

Jag vet inte ifall jag har räknat på fel sett men jag gjorde som så att jag plussade ihop alla bolags individuella direktavkastning och delade på antal bolag (7st), är det fel beräknat?

Mvh //Ekonomisk trygghet

Alex sa...

Hej!

Japp. Eftersom vissa innehav väger(är mer värda) än andra så har deras procentuella del större inslag i beräkningen. Tänk så här, om du har en miljon kr i en aktie med 0% utdelning, sen 10.0000:- i en aktie med avkastning på 10%. Har din portfölj då en snittkavkastning på 5%? Nope.

J sa...

Alex har rätt, 5,1% är ett nominellt snitt som skulle stämma om varje aktie hade en lika stor andel av portföljen. Vill du ha ett reellt snitt måste du vikta in värdet också.

Ett sätt att räkna ut det är att ta aktiens direktavkastning x aktiens värdeandel i portföljen. Ex: H&M utgör värdemässigt 18% av din portfölj. Då tar du 0,18 x 0,045 = 0,0081 eller 0,81%.
Gör likadant med alla innehav och plussa sedan ihop procentsatserna så kommer du att få det reella snittet.

Ber om ursäkt om detta inte behövdes, se det absolut inte som en dumförklaring!

john sa...

#Alex

Du har helt rätt, tack så mycket för förklaringen jag tänkte inte på detta när jag räknade ut direktavkastningen.

#J
Tack för uträkningen det var precis vad jag behövde! Jag hinner dock inte räkna ut detta just nu men skall knåpa ihop ett nytt inlägg snart =)
Givetvis är jag tacksam, jag vill lära mig så mycket som möjligt om Aktier/investeringar och är bara glad om folk hojtar till när jag har gjort fel.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Unknown sa...

Alltså. Om du summerar utdelningen per aktie totalt så blir det lättare. Alltså Om du har t.ex. 100st Swedbank med utdelning á 9,90 kr så är din utdelning från Swedbank 990 kr. Sen plussar du dessa 990kr mot samma tal från alla dina aktier. Totalen du får delar du på portföljens totala värde så har du din portföljs direktavkastning. Om du delar den på din portföljs inköpsvärde så får du din yield on cost.

Mvh,
Snåljåpen

john sa...

@snåljåpen

Tack för tipset det var ett lite enklare sätt att räkna ut direktavkastningen på för mig som har lite svårt för matte rent allmänt :-)

tack!
//eko trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!