.

lördag 24 april 2010

Healthcare Realty, ett alternativ till Realty Income

För några dagar sedan skrev jag om Bolaget "Johnson & Johnson" som säljer produkter till sjukhus.

För att spinna vidare lite mer på sjukhustemat så tänkte jag skriva lite om ett företag (Eller REIT som det kallas, Real Estate Investment Trust) vid namn "Healthcare Realty".

Healthcare Realty investerar i fastigheter (precis som Realty Income gör) som dom därefter hyr ut till sina kunder. I just Healthcares fall består fastigheterna av sjukhus eller fastigheter som ligger i anslutning till sjukhusanläggningar.

Företaget delar ut 4ggr per år och för tillfället ligger direktavkastningen på ca 5,20%

Deras anläggningar är utspridda över hela USA och för tillfället äger dom och hyr ut 204 st byggnader till ett uppskattat värde av 2,3 billioner dollar.

Jag har tittat lite på nyckeltalen och ser att bolaget har ganska höga skulder i jämförelse med Eget kapital men jag vet inte riktigt hur det ligger till med sk REIT`s. Om Ni har mer info om detta så kommentera gärna!

Det som gör mig intresserad av att investera i detta bolag är att Aktiekursen har sjunkt väldigt drastisk de senaste åren (dock även utdelningarna vilket å andra sidan visar att företaget har en sund utdelningspolicy).

För tillfället står aktiekursen i ca 23 dollar. Februari 2007 var aktien värd ca 43 dollar, det betyder alltså att aktiekursen nästan halverats sedan dess. Lyckas aktiekursen så småningom återhämta sig och företaget fortsätter dela ut varje kvartal är det enligt mig en bra tidpunkt att investera nu!

Större delen av ledningen äger Aktier i bolaget vilket indikerar på att dom tror själva på en fortsatt finansiell framgång, så länge dom inte säljer av sina aktier dvs... =) (Att titta på hur insiders agerar kan vara en bra indikation på vart aktiekursen/företaget bär hän) . För att förtydliga lite så menar jag att många i ledningen äger aktier i bolaget MEN dom äger inte majoriteten av bolagets aktier (vilket större institutioner gör).

Läs gärna deras årliga rapport, den hittar ni HÄR
http://www.healthcarerealty.com/

4 kommentarer:

Gustav sa...

Enligt http://finviz.com/quote.ashx?t=hr&ty=c&ta=1&p=d har de en dividend payout raio på 326.11%.

Enligt http://www.investopedia.com/terms/d/dividendpayoutratio.asp betyder detta att utdelningen per aktie är mer än tre gånger så stor som vinsten per aktie. Funkar inte i längden...

Jämför med Coca-Cola (KO) som delar ut ungefär 50% av vinsten.

Hoppas någon som är mer insatt än jag i det här med REIT's kan förtydliga.

john sa...

#Gustav

326% låter väldigt högt, enligt yahoo finance http://finance.yahoo.com/q/ks?s=HR+Key+Statistics ligger deras payout ratio på 177%.

Nu är jag inte jätteinsatt på det här med truster och sk REIT`s men om jag inte minns fel MÅSTE truster dela ut minst 90% (tror det även kan vara 100%) av sin vinst.
Om man går enligt yahoo finance`s nyckeltal så kan man jämföra med Realty Income som har en Payout-ratio på ca 166%.

Precis som du skriver så får någon som är mer insatt gärna förklara. Jag vet att "Utdelningsbombad" förklara detta på ett bra sätt i ett blogginlägg tyvär är han inte aktiv bloggskribent längre =/ Ska se ifall jag hittar inlägget....

Mvh //Ekonomisk trygghet

john sa...

Nu har jag luskat lite och om jag fattat allt rätt så räknar dom Payout ration på Kassaflödet och INTE på vinsten vilket förklarar den höga utdelningsprocenten.

//Eko trygghet

J sa...

Precis, REITS kör från cash flow. Bra tips, ska kolla in!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!