.

lördag 25 juli 2009

USA-aktier i KF!?

Ja det är frågan. Eftersom jag själv är ganska ny på det här med att handla Aktier så har jag sökt råd på olika sidor på nätet. Vissa är för Kapitalförsäkring andra är emot. Jag kom fram till att det kanske var en bra idè att ha både och.
Jag har än så länge bara handlat "coca-cola" via min KF och eftersom det bara dras 15% i skatt så trodde jag detta var en bra affär, men var det verkligen det?

Jag fick en kommentar i mitt inlägg "Kommande Aktieköp, Mc Donalds" av Khalahan. Där förklarar han varför man INTE tjänar på att köpa USA-aktier via en Kapitalförsäkring. Jag kopierar in kommentaren här:

Beräkning på amerikanska aktier i en KF. Säg att du har amerikanska aktier för 100 000 kr i en KF.
I detta exempel använder vi oss av Coca Cola (KO) som har ca 3.30 procents utdelning på dagens kurs. Det ger en utdelning på 3300 kr/ år. Avkastningsskatten 2009 är 1,05 % på den summan du har i din KF.
Fungerar alltså ungefär som en fonds förvaltningskostnad. 1,05 procent på 100 000 kr = 1050 kr. Sedan betalar du 15 procents utländsk källskatt på dina utdelningar, dvs 15 % på 3300 kr = 495 kr. Du får behålla 1755 kr av dina utdelade 3300 kr om du har dem i en KF (3300 - 1050 - 495).
Har du samma aktier i en vanlig depå betalar du inte avkastningsskatt men du betalar 30 % skatt på det utdelade beloppet. Det innebär att du betalar 30 procent på 3300 kr = 990 kr. Du får behålla 2310 kr om du har dem i en vanlig depå (3300 - 990). Det innebär att du får behålla mer av utdelningen i en vanlig depå än vad du får i en KF.

MEN...Avkastningskatten tas ut på beloppet man har den 1 januari varje år. Det går alltså att sälja aktierna och ta ut hela beloppet innan för att få bort avskastningskatten.

MEN...Jag har inte räknat med värdeuppgången som du kan sälja utan skatt. Men tänk på att du får betala 555 kr extra i skatt varje år fram till dess att du eventuellt säljer dem. Dessa hade man istället kunnat köpa mer aktier för varje år. Ska man dessutom leva på utdelningarna så lär man inte sälja dem i första taget.

Alltså kan man tjäna på att ha USA-aktier i KF om man säljer när dom eventuellt har ökat i värde? (om jag har fattat det rätt).

40procent20 år har skrivit en mycket bra Artikel om Kapitalförsäkringar HÄR. I kommentarerna kan man läsa bl a att det fortafarande lönar sig att ha usa-aktier i kf om man har en direktavkastning på minst 4,5 procent.

Den stora frågan för mig är nu om jag ska köpa mina kommande USA-aktier (mcd) via min Kapitalförsäkring eller via min vanliga Depå. Förmodligen blir det i början på nästa vecka så att tills dess vore jag väldigt tacksam för råd!
Jag är väldigt osäker på hur jag ska göra och vill verkligen investera på det mest optimala sättet, därför frågar jag Er alla läsare om råd nu.

Är det kanske något jag har missat?

Tack på förhand!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns en ganska enkel tumregel: Ger aktien en avkastning på mer än 3% per år så lönar sig en KF bättre än en vanlig aktiedepå. Nackdelen är som sagt att du inte kan kvitta förlust mot vinst.



//Calimero

john sa...

#40procent20år

Så alltså har mcd och ko lite för låg direktavkastning för att det ska löna sig att ha dom i en KF?
Eller menar du att jag ska köpa andra Aktier med högre direktavkastning så att dom drar upp medelvärdet?

Förlåt för min okunskap =)

Khalahan sa...

Min rekommendation är att du inte lägger Mc D eller Cola i en KF. Har du 100 000 kr i en KF går 1050 kronor av dina 3300 kr som du får i utdelning till avkastningsskatt oavsett hur aktiekursen utvecklas. Det innebär att du sänker din utdelning från 3,3 procent till 2,3 procent. Eftersom stora bolag som Mc D och Cola är relvativt trögrörliga är det svårt att få lönsamhet i en KF. Tänk på att du måste betala avkastningskatt även om aktiekurserna går ned! Du kan inte heller kvitta vinster mot förluster i en KF.

john sa...

#Khalahan

Tack så mycket för ditt svar!
Det är svårt att bestämma sig, det du säger låter klokt så troligtvis lutar det åt att jag köper mcd i vanlig depå...
Jag hittade en intressant artikel på privata affärer

http://www.privataaffarer.se/nyheter/200905/ny-beskattning-av-aktier-o/index.xml

Man vet ju verkligen hur det kommer att se ut i framtiden, vi får hoppas att skatten försvinner helt och hållet.
Någon hade skrivit en kommentar i stil med "är det rätt att jag ska betala skatt på vinster som jag gör med redan skattade pengar?"

Det håller jag helt och hållet med om, det är INTE rätt.

Strindberg sa...

Många som är illa pålästa. Skatten för de utländska utdelningarna kan du dra av i din deklaration.

Citat från Dagens Industri 12 december 2009.
"Kupongskatten kan avräknas
mot avkastningskatten, men
det sker inte automatiskt
utan måste tas upp i deklarationen
under särskilda upplysningar".

john sa...

#Strindberg

Så man kan alltså dra av skatten 15% i deklarationen, det var en mycket god nyhet för mig, tack så mycket!

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!