.

söndag 5 juli 2009

Sparkonto alternativ till Aktier?

Att investera i Aktier och andra tillgångar innebär alltid en risk. Satsar du allt ditt sparkapital i t ex en Kapitalförsäkring finns det faktiskt en minimal men ändå en risk att du förlorar alla dina pengar. För att minimera risken är det bra att (om du nu satsar på att investera i aktier) diversiera din Aktieportfölj dvs köpa många olika aktier i olika branscher Men ändå finns det alltid en liten risk att du ska förlora pengar.

Ett sparkonto med en buffert är något som jag tycker alla ska ha. Jag själv har slarvat med detta i många år och innan jag började inse att jag kanske borde spara/investera inför framtiden hade jag lika mycket pengar på sparkontot som jag hade för 10 år sedan (i princip 0 kronor).Hur stor buffert du ska ha är upp till dig själv att bestämma men en bra tumregel brukar vara 2-3 månadslöner. Detta för att du inte ska få panikångest om du råkar förlora ditt jobb.

Det finns inget som säger att man inte kan ha mer än ett sparkonto, du kan t ex ha ett för din buffert som jag skrivit om, ett gemensamt med din partner för framtida hus, ett för framtida aktieköp osv.... Det sistnämnda borde vara ett konto där du snabbt kan få ut pengar ifall bra köptillfällen ges.
Att veta vilket bank man ska välja kan vara ganska svårt eftersom det finns så många olika att välja mellan. Kolla noga vilken bank som har högst ränta och vilka villkor osv dom har. Vissa konton måste man binda upp pengarna på en viss tid, andra är obundna. Jag gjorde en sökning via Compricer (jämförde banker) och kom fram till att Akelius Spar hade den högsta räntan för tillfället (6 procents ränta är riktigt bra). Så det kan vara en bank att titta närmare på.


Så är Sparkonto ett Alternativ till Aktier? Javisst är det ett alternativ men i mitt tycke ett mycket dåligt om du vill ha bra avkastning. Däremot är det en mycket bra idè att ha ett kontenuerligt sparande på ett sparkonto vid sidan av dina aktieinvesteringar. Tänk dock på att räntan bör ligga på minst 4-5 procent så att dina pengar inte riskerar att minska i värde (inflation).

4 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Akelius är väl inte en bank och när jag tittade på det sparkontot så hade de väl inte insättningsgaranti dvs. 0 kr tillbaka om de går i konkurs?

john sa...

Hej Auri sacra fames!

Jag ser också nu att jag har skrivit fel, förlåt mig. Det var listat som en bank på compricer.se/sparande därav mitt misstag. Akelius spar är ett företag som erbjuder sparkonton med hög ränta. Jag vet inte vilka vilkor dom har angående insättningsgarantin men det är värt att kolla upp innnan man väljer sparkonto.

Auri sacra fames sa...

*hehe* Jag förlåter naturligtvis, blev bara lite osäker på hur det egentligen var =)

Erik Emanuelsson sa...

Hej!

Såg att ni undrade om Akelius villkor för insättningsgaranti. De omfattas inte av den svenska insättningsgarantin eftersom de är etablerade på Cypern. På www.compricer.se/sparande hittar ni de vanligaste uttagsvillkoren och om kontona omfattas av insättningsgarantin för respektive bank.

Här kan ni läsa mer om den svenska insättningsgarantin: www.compricer.se/sparande/page/savings_warranty


Mvh,

Erik Emanuelsson - Compricer AB

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!