.

fredag 3 juli 2009

Såhär blir du miljonär på 10 år

När man hör folk prata om "miljoner" eller "miljonär" låter det precis som att det är något som är helt ouppnåeligt. Ofta hör man kommentarer i stil med "ja om jag hade haft en miljon så..." eller "tänk om man vann en miljon" etc....

Men är det verkligen så svårt att samla ihop 1 miljon kronor? NEJ det tror jag faktiskt inte (med betoning på "tror" eftersom jag själv är precis i början av min "sparkarriär" och ej har något stort sparkapital).

Det första man bör ha för att nå sin första miljon är tålamod, därefter behövs det motivation, vilja och kanske det allra viktigaste, en INKOMST (gärna mer än en).

För att nå upp till 1 miljon kronor på 10 år anser jag att man måste lägga undan minst 5000 kr per månad. Jobbar du heltid och har en ganska låg boendekostnad m.m.. borde detta inte vara några problem att kunna lägga undan, men givetvis känner du bäst själv hur mycket du har råd med att spara undan utan att leva ett dåligt liv! Känner du att du inte kan lägga undan tillräckligt med pengar har du två val:




1. Satsa istället på att bli miljonär på 15 kanske 20 år


2. Skaffa extra Inkomster




Jag vill återigen poängtera att sparandet inte skall inverka negativt på ditt liv. Du ska fortfarande kunna resa, äta ute, umgås med kompisar/familj osv... Låt inte pengarna styra dig allt för mycket.


Låt oss nu säga att du känner dig bekväm med att lägga undan 5000 kr i månaden, vad göra sen?

Jo för att få fart på dina pengar och låta dom jobba för dig (istället för att dom ligger och dammar på ett bankkonto med låg ränta) så måste du investera dom. Om du inte investerar din surt förvärvade pengar så förlorar dom värde, vi vill ju istället att dom ska öka i värde! Tanken är att dina investerade pengar skall växa med minst 10% per år, 10 procent i snitt på 10 år är en bra ränta på din pengar.


HÄR har jag snabbt förklarat hur man kan investera sina pengar i utdelningsaktier


HÄR kan ni läsa mycket mera om Utdelningsaktier m.m.. Läs på ordentligt!




Om ni nu har skött allt snyggt och har lagt undan era 5000 kronor Varje månad i 10 år har ni efter 9 år och 11 månader 1 miljon kronor!


Men kom ihåg att 10 år är en ganska lång tid och mycket kan påverka ditt sparande och dina investeringar såsom inflation, lågkonjukturer, personliga ekonomiska problem osv... (givetvis till det bättre också)






En del av er kanske har som mål att just få in den där miljonen och sedan kunna spendera den på personliga prylar så som drömmbilen, ett hus, båt etc.. Andra (som jag) kanske istället tänker på vilken otrolig ränta en miljon kronor ger och fortsätter spara eller lever delvis på utdelningarna. I vilket fall som helst så tror jag att vi alla kommer vara väldigt stolta och glada över vad Vi har lyckats med!




Läs gärna min jakt på andra passiva inkomster Här


1 kommentar:

Anonym sa...

Eller så sattsar man på aktier och hoppas de går upp. Har man lite känsla kan man tjäna 50-100% per köp till jul. En vänn till mig köpte boliden när de låg på 20 kr och sålde när de låg på 60. Han sattsade 20 000 kr och fick 60 000kr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!