.

fredag 31 juli 2009

Investeringsråd sökes

Jag och min sambo har skaffat lite vuxenpoäng genom att vi har skapat ett gemensamt "Huskonto". Pengarna på "huskontot" är tänkt att använda till vårt planerade husköp. Vi har sagt att om ungefär 5 år kommer detta husköp att ske, detta är dock inget spikat datum...

Vi har bestämt oss för att Spara den största delen på ett vanligt sparkonto. En del av pengarna som vi sparar ihop har vi tänkt att placera i Aktier eller liknande. Det är detta vi behöver råd om.
Vi tänkte spara som följande:

1. När vi sparat ihop 5000 kr på sparkontot, sparar vi ihop 2000 kr som vi investerar.

2. När vi sparat ihop så vi har 10 000 totalt på sparkontot så sparar vi ihop 2000 som vi investerar (4000 kr investerat totalt).

3. osv.... Alltså för varje 5000 som vi lägger in på sparkontot, så investerar vi de nästföljande 2000.
För att förenkla: Av 7000 kr så investerar vi 2000 av dessa.


Så till frågan: Vilket är bästa sättet att Investera dessa pengar på?

_____________________________________________________
Mina egna slutsatser:
Utan några som helst råd hade jag nog öppnat en KF eller en vanlig depå på Aktiedirekt och börjar Investera i Svenska utdelningsaktier. Givetvis finns det en risk att det investerade kapitalet minskar men på en 5-årsperiod borde den vara ganska liten om jag gör smarta investeringar. Dessutom är det roligt att investera i utdelningsaktier.
_____________________________________________________

Men som sagt kom gärna med råd och tips om bättre Investeringsformer!
Kanske fonder är bättre? Eller ett sparkonto med hög ränta? Obligationer?

2 kommentarer:

apa sa...

Planerar själv ett husköp där jag och min sambo placerar allt husköpskapital i avanza zero. Vi tänkte slå till nästa sommar och ska fylla på i zero tills i jan-feb nästa år, då vi tror att börsen kommer att stiga tills dess.

På en femårsperiod lär en indexfond som avanza zero dragit upp rejält, men akta dig för nästa nedgång :-)

john sa...

Ja avanza zero verkar ju onekligen vara en bra fond, men man måste öppna en depå på avanza för att få tillgång till den?

#40procent20år
Tack för länken! Jag har läst igenom den mer noggrant nu. Det verkar vara ganska komplicerat när man ska ta lån, som tur är är det ju några år kvar =)

Det lutar nog åt att vi investerar i en KF (svenska utdelningsaktier). Courtaget kanske är billigare på Aktiedirekt men skattefritt via KF. Jag ska rådfråga med min sambo och höra om vi kan investera hälften i Aktier och hälften på vanligt sparkonto.
Det kan vara roligt att se vilken som går bäst!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!