.

lördag 4 juli 2009

Fördelar med Utdelningsaktier



Jag tänkte lista några fördelar med stabila Utdelningsaktier gentemot Daytrading/Aktivt köp/sälj. Jag vill inte på något sätt klanka ner på daytraders, folk som lyckas med daytrading är oerhört skickliga och kompetenta. Utdelningsstrategin är perfekt för mig därför vill jag lyfta fram dess fördelar. Givetvis finns det även nackdelar men dessa kommer jag inte skriva om här.


1. Mindre Courtageavgifter
Om du nu har tänkt att leva på din utdelningsaktier så är ju tanken att du inte ska sälja av dom. Inga avslut=inga courtageavgifter.


2. Passiv Inkomst
Om du handlar aktivt med aktier så måste du sälja för att få vinsten. Om du istället satsar på utdelningsaktier så tjänar du pengar regelbundet utan att behöva köpa/sälja/köpa/sälja/köpa osv....


3. Du behöver ej oroa dig om börssvängningar
Lågkonjuktur? Rasar börsen nedåt? Bra! Ett gyllene tillfälle för dig att köpa på dig mera Aktier. Eftersom du kommer behålla din aktier i flera år så kommer det vara många ned- och uppgångar. Följ bara lugnt med strömmen....


4. Du sover bra
Ganska likt ovanstående punkt. Du slipper oroa dig hela tiden för dina aktier, har min stop-loss gått igenom? gjorde jag ett dumt köp? tog jag en alltför stor risk etc... Jag tror många nya daytraders och Aktiehandlare ligger och grubblar på nätterna. Sov gott!


5. Du vet vad du får
Om du tittat på utdelningshistoriken innan du köper en aktie så vet du antagligen att du köper ett bra och stabilt företag. Chansen att det kursar inom de närmsta åren är ganska liten.


6. Datum för utbetalning
En riktigt stor fördel är att du vet när du får dina utbetalningar (pengar). Du kan t ex aldrig veta när din aktie når en stop-loss som du satt upp men utdelningarna kommer som sagt på utsatt datum. Precis som i en lönespesifikation ser du hur mycket du kommer få och när. Dessutom slipper du skatt om du har en KF.


Fyll gärna på med mer fördelar i "kommentarer"

2 kommentarer:

Magnus på Dollarkursen.com sa...

Bra inlägg!
På min sida kan man se en liten utdelningskalender där man får en bra översikt över hur lite aktier man egentligen behöver för att få utdelning varje månad!

john sa...

Hej och tack!

Det var en bra utdelningskalender du knåpat ihop. Vi får hoppas även Svenska Bolag börjar dela ut oftare framöver.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!