.

tisdag 21 juli 2009

Kommande Aktieköp, Mc Donalds

Nu är det snart löning igen och då är det dags för ett nytt Aktieköp. Som jag kanske har skrivit tidigare så har jag sålt av mina Net Entertainment-aktier så att jag enbart kan koncentrera mig på stabila utdelningsaktier.

Eftersom jag har blivit lite såld på Usa-aktier så kommer jag även denna gång investera i ett Amerikanskt bolag, MC DONADLS (MCD).

Mc Donalds delar precis som Coca Cola ut 4 gånger per år. Hittills i år har deras utdelningar varit på 0.5 dollar per gång. Dra av 15 procent i skatt på det (om ni har Kapitalförsäkring) och ni får fram utdelningssumman.

För att visa vilka månader jag får utdelningar och hur stora dom kommer vara i förhållande till varandra har jag använt mig av Stapeldiagrammet som Utdelningsbombad har gjort. Tack 40procent20år för filen.




Som ni ser är det en väldig Peak i April men den är inte helt och hållet rättvis. Det är nämligen så att i April delar Swedbank vanligtvis ut, därför skrev jag in 2008 års utdelning där. I år delade dom inte någonting. så i år borde den stapeln vara helt tom. Men förhoppningsvis delar dom ut nästa år!
Annars så känns det som att jag har en ganska jämn bana de övriga månaderna. Jan, Feb, Aug och November är de månader som än så länge saknar utdelningar.

9 kommentarer:

apa sa...

Bra byte till McD. Ska bli kul att följa din uppbyggnad av din bombmatta

john sa...

Tack, och tack så mycket för excelfilen "utdelningstider". Den är väldigt användbar!

Anonym sa...

amerikanska aktier i en kapitalförsäkring? Det är i princip döttlopp mellan en kapitalförsäkring med svenska aktier mot en vanlig depå. Tror faktiskt du förlorar en hel del på att ha amerikanska där.

john sa...

Anonym#

Vad jag har förstått så tjänar jag på att ha Usa-aktier i en KF. Om du har svenska Aktier i en KF så betalar du ingen skatt alls på utdelningarna, den enda avgiften är ca 1 procent på ditt insatta kapital per år.
Usa-aktierna får jag betala 15 procent skatt på i min KF. Om jag hade haft en vanlig depå hade det dragits 30 procent skatt, alltså dubbelt så mycket.
Eller har jag fel?

Anonym sa...

Köp AstraZ så täcker du in Feb o Aug

Khalahan sa...

Beräkning på amerikanska aktier i en KF. Säg att du har amerikanska aktier för 100 000 kr i en KF. I detta exempel använder vi oss av Coca Cola (KO) som har ca 3.30 procents utdelning på dagens kurs. Det ger en utdelning på 3300 kr/ år.

Avkastningsskatten 2009 är 1,05 % på den summan du har i din KF. Fungerar alltså ungefär som en fonds förvaltningskostnad. 1,05 procent på 100 000 kr = 1050 kr. Sedan betalar du 15 procents utländsk källskatt på dina utdelningar, dvs 15 % på 3300 kr = 495 kr. Du får behålla 1755 kr av dina utdelade 3300 kr om du har dem i en KF (3300 - 1050 - 495).

Har du samma aktier i en vanlig depå betalar du inte avkastningsskatt men du betalar 30 % skatt på det utdelade beloppet. Det innebär att du betalar 30 procent på 3300 kr = 990 kr. Du får behålla 2310 kr om du har dem i en vanlig depå (3300 - 990).

Det innebär att du får behålla mer av utdelningen i en vanlig depå än vad du får i en KF.

MEN...Avkastningskatten tas ut på beloppet man har den 1 januari varje år. Det går alltså att sälja aktierna och ta ut hela beloppet innan för att få bort avskastningskatten.

MEN...Jag har inte räknat med värdeuppgången som du kan sälja utan skatt. Men tänk på att du får betala 555 kr extra i skatt varje år fram till dess att du eventuellt säljer dem. Dessa hade man istället kunnat köpa mer aktier för varje år. Ska man dessutom leva på utdelningarna så lär man inte sälja dem i första taget.

Pengemannen sa...

Jeg tror at MCD vil være et bra kjöp. Det er ett av de selskap jeg selv vurderer å investere i.

En flott blogg du har!

john sa...

#Pengemannen
Tack!

Ja mcd verkar vara ett stabilt företag som förhoppningsvis kommer att leverera utdelningar i många år framöver!

Anonym sa...

2 USD per år, kurs ca 56 USD. Direktavkastningen blir 3,6%. Redan det tycker jag är lite för lågt om man jagar utdelningar. Vill gärna ligga över 5%. Sedan ska man skatta 15% i USA, vilket andra påpekat ovan. H&M känns då bättre. Vill man ha lite högre risk tar man Kappahl (8-9%) eller Betsson (7-8%).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!