.

tisdag 28 juli 2009

Nytt Aktieköp, Mc Donalds

Ja då var det gjort, jag har köpt Mc Donaldsaktier.
Det blev i min Kapitalförsäkring efter lite velandes men det känns bra! Förhoppningsvis kommer dom ge mig fina utdelningar i många år framöver. Nästa köp har jag faktiskt inte hunnit fundera på.
Just nu har jag semester så därför kommer jag inte vara så jätteaktiv på min blogg. Men förhoppningsvis kommer jag hinna skriva några inlägg lite då och då, det beror på vädret....

Ha det bra så länge!

3 kommentarer:

apa sa...

Bra köp, du kom in på lite bättre ingångskurs än vad jag gjorde då MCD rasade lite för några dagar sen. Grattis till en bra investering

Pengar Pengar sa...

Jag tänkte bara höra med dig hur du tänker med USA aktier i kapitalförsäkring. Det många säger är att man förlorar att köpa amerikanska aktier långsiktigt i en kapitalförsäkring. Beroende på att de ofta har ganska låg direktavkastning (MCD har väl 3,2% och ligger högt). Du skattar 15% på utdelningen även i en kapitalförsäkring och då blir där inte så mycket kvar att täcka den årliga försäkringsskatten.

I en vanlig depå äger du aktierna direkt och kan långsiktigt bygga upp mer pengar även om du skattar vinsten med 30% sen när du en gång säljer.

Vad tror du om det?

john sa...

Hej Pengar Pengar!

Det diskuteras ganska mycket om man tjänar på att köpa utländska aktier i KF eller ej. Jag ställde en liknande fråga till 40procent20år och fick följande svar (citerar):

"När det gäller 15 % i utdelningsskatt - utlänska aktier, så måste du få en direktavkasnting på minst 4,5% för att det ska löna sig i utdelningsmässing.. ( men glöm inte att det räcker fortfarande med en värde ökning 3,3% om du betalar 1% i avgift. Så dina utdelningsskatt är en extra plus, så det är fortfarande lönsamt fast kanske inte lika mycket som svenska aktier där både direktavkastning och tillväxten är lite högre! Medan i USA får du stabilare aktier, som Cola, McD, PG osv )"

Alltså måste du ha en direktavkastning på minst 4,5 procent. Om du köper Aktierna vid rätt tillfälle så tror jag inte detta är svårt att uppnå på lång sikt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!