.

onsdag 8 juli 2009

Aktieutdelningar, en berättelse

Jag satte mig tidigare idag och skrev ihop en lite berättelse pga att jag har ett stort intresse av Aktieutdelningar (plus att jag hade lite för mycket fritid idag).
En perfekt berättelse att läsa som godnattsaga för era barn, dom måste lära sig i tidig ålder ;)

Det var en gång två äldre herrar i 45-årsåldern som satt på en krog. Eftersom krogen nästintill var helt folktom kom det sig ganska naturligt att de båda herrarna slog sig ner ner jämte varandra och började konversera. Vi kan kalla dom "Mr 1" "och "Mr 2".
"Mr 1" var en man som gillade att prata mycket om det mesta, och eftersom han hade fått i sig några glas spädde det ytterligare på munlädret en del... Så givetvis var det "mr 1" som började mala på om allt inom himmel och jord, efter ett tag kom ämnet jobb upp på tapeten och följande konversation utspelade sig:

Man 1 - Ja det är ju svåra tider nu inom jobb med alla nedskärningar m.m... Jag själv har jobbat på samma fabrik i över 20 år men inte får man några förmåner för det, tvärtom har dom sänkt våra löner och skurit ner på halva personalstyrkan. Det är bara en tidsfråga innan jag också blir av med jobbet, hur har dom tänkt sig att jag ska överleva då!? Jag som är så gammal kommer få svårt med att få nytt jobb och A-kassan är inget jag kan leva på.... Hur ska jag kunna försörja min familj utan någon inkomst!? Som det är nu har jag knappast råd med hyran... Men hur som helst vad jobbar du med?

Man 2 - Jag jobbar inte

Man 1 - Oj det var tråkigt att höra, så du är alltså arbetslös?

Man 2 - Ja jag är arbetslös, men det är inget jag lider av. Tvärtom tycker jag att det är skönt att inte behöva jobba, då har jag mer tid över till att göra saker jag verkligen tycker om.

Man 1 - Hm.. men jaha.. då lever du alltså på A-kassan? är inte det lite dålig stil att inte försöka skaffa ett nytt jobb?

Man 2 - Nej nej jag har ingen A-kassa, men jag får det att gå runt ändå. A-kassan slutade jag med när jag kände att jag hade en Ekonomisk trygghet.

Nu blev "Man 1" väldigt fundersam och började fundera på hur "Man 2" egentligen fick sina pengar, kanske hade han ärvt massa pengar? eller vunnit en stor summa pengar? I vilket fall som helst så började klockan bli mycket och "Man 1" var snart tvungen att gå.

Man 1 - Jadu jag kan säga så mycket som så att du verkar vara en mycket förmögen man eftersom du varken behöver jobba eller leva på bidrag. Till skillnad från mig har du säkerligen haft turen att få ett välbetalt jobb eller fått in mycket pengar på annat sätt, det är bara att gratulera! Nu måste jag snart gå eftersom klockan är mycket och jag ska upp tidigt och jobba i morgon bitti, suck....

Man 2 - Nej där har du faktiskt väldigt fel. Jag har precis som du jobbat på en och samma farbrik i 20 år med en medioker lön. Jag har två barn, en fru, en stor villa och en Volvo. Den enda inkomsten jag har haft är från jobbet på fabriken. Jag lever på pengar som jag har sparat och Investerat under en 20års-period. En liten summa pengar har jag lagt undan varje månad i 20 år, pengar jag inte saknat överhuvudtaget. Nu efter 20 år har dom växt så pass mycket att jag kan leva på dess avkastning/ränta. Förresten innan du går, ska jag betala dina drinkar?

"Man 1" blev alldeles tyst och helt röd i ansiktet. I hans huvud flög nog många tankeställare omkring just nu. Och det kanske var just det han behövde, en tankeställare. "Varför sitter jag här och klagar när det är jag själv som har satt mig i denna sitsen" tänkte han tyst för sig själv. Han nickade lite snopet och gick snabbt därifrån.
"Man 2" ropade efter honom "Kom ihåg, det är aldrig försent att börja spara!"

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!