.

lördag 12 maj 2012

Köpläge i Silver?

Sedan 2011 då silverpriset nådde nya höjder har priset sakta börjat dala neråt igen. I dagsläget är spotpriset på silver "bara" ca 200kr/Troy Oz. (1 Oz är ca 31 gram)

På libertysilver kostar de billigaste silvermynten 229kr. Jag vet inte vad det landar på med frakt men låt oss säga minst 250 kr per mynt om man inte lägger stora ordrar, jag personligen tycker inte det är en speciellt hög premie om man tänker på vad det kostar att tillverka mynten med prägling, polering, frakt m.m...

Jag själv har köpt ett par mynt för några år sedan. Häromdagen såg jag att dom börjat bli lite missfärgade vilket var tråkigt, det går säkert att få bort korrissionen på något sätt men jag tror att missfärgningarna hade kunnat undvikas om mynten varit bättre förpackade (ligger i små papperskuvert)


Ovan ser Ni ett diagram över silverpriset. Som jag skrev så har den snabba uppgången på senare tid vänts till en långsamt nedåtgående trend. Det är nu när silvret börjar närma sig under 200-strecket som jag anser det vara intressant att börja köpa lite silvermynt då och då igen.

Vad tycker Ni läsare om fysiskt silver som investering, bra försäkring eller dålig spekulation?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Att köpa silver är bland dem bästa investeringarna man kan göra idag. Köpte silver 2007 och kommer inte att sälja silver förrän tidigast om 5 år eller om regelverket för antingen ägandet av silver eller regleringen av penningtryckandet typ Basel III ändras.

Booban sa...

Tycker silver och guld är inte olik andra investeringar. Det finns bra tider att köpa och dåliga men de har inga utdelningar.

Det som är bra med dem är att vi vet att de går åt motsatt håll än börsen, men för att utnyjtta detta måste man kunna spåra framtiden då hjälpa det inte så mycket.

Guld brukar sägas hålla sitt värde. Det går att alltid köpa en fin kostym till samma mängd guld genom åren. Men resonemanget med investering är att pengarna ska växa.

Jag äger en APMEX silver mynt. Jag borde har köpt fler, men med min tur med tajming vet jag att det är bäst att låta bli nu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!