.

lördag 1 januari 2011

Peyto Energy Trust, nedgång snart?

Jag har lite svårt att hitta information om Bolaget Peyto Energy Trust som jag har i min portfölj. Men om jag har förstått allting rätt så kommer bolaget att ombildas till Aktiebolag (från sk "trust") nu efter nyår vilket kommer att innebära en halverad utdelning till aktieägarna men å andra sidan har bolaget möjlighet att återinvestera mer av vinsten och på så sätt öka sin lönsamhet.

Jag ska se om jag hittar lite mer information om detta framöver men om utdelningsjägare flyr från bolaget pga detta och kursen sjunker 10-20% är det mycket möjligt att jag tankar på mig mer aktier. En halvering av utdelningen ger ändå en direktavkastning på ca 5% vilket är mycket bra. Kan dessutom bolaget använda mer av den årliga vinsten till att bygga upp verksamheten tror jag detta kommer att återspeglas i aktiekursen.

Nu skall jag iväg och jobba och tror jag är lite för trött för att forska i aktier. Jag har precis spenderat 20 min med att kolla Peyto`s utdelningshistorik. Problemet var bara att jag sökte på tickern "O" vilket INTE är Peyto Energy Trust (O är tickern fför Realty Income)... =D

Mvh //Ekonomisk Trygghet

1 kommentar:

john sa...

Jag noterade på earnings.com att Peyto fortsättter med att dela ut samma summa Januari 2011 som december 2010. Detta kan dock bero på att dom delar ut föregående års vinst nästkommande år.

Men som sagt jag återkommer med mer information när jag vet mer helt enkelt.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!