.

torsdag 20 januari 2011

Ny tjänst på bloggen och halverad utdelning

Eftersom jag har börjat intressera mig för råvaror så har jag lagt in en lite widget långt ner på högersidan av min blogg som visar den aktuella kursen på viktiga råvaror (Olja, Guld, Silver m.m..). Förhoppningsvis är den även till nytta för Er läsare.

Igår fick jag utdelningar ifrån:

Realty Income 
Peyto Exploration & Develoment Corp (Tidigare Peyto Energy Trust)


På tal om Peyto så noterade jag igår på Bolaget`s hemsida att dom sänker utdelningen till 0,06 CAD i Februari. Eftersom jag fick 0,12 CAD nu i Januari så innebär detta en halvering av utdelningen vilket givetvis inte är kul. Å andra sidan så får vi hoppas att denna indragning av utdelning återspeglas i aktiekursen eftersom bolaget istället kan återinvestera en större del av sin vinst. Möjligtvis blir det köpläge snart om aktieägare flyr bolaget, eller så tänker de flesta som jag...

Med en halvering av utdelningen så landar jag på 5,25% (direktavkastning) vilket ändå är en bra direktavkastning om man jämför med svenska bolag.


First Dividend - $0.06CDN

Paid: February 15th
Record date: January 31st
Ex-Div: January 27th




2 kommentarer:

Ylva sa...

Hej,

Jag brukar läsa din blogg eftersom jag tycker den är trevlig att läsa. Jag köpte Realty Income för 1,5 månad sedan. Får jag fråga var du handlar aktier? Jag handlar via Nordnet vilket jag tycker fungerar bra men hur ser man egentligen att man fått utdelning?

Får man inget meddelande. Jag har inte så mycket men dagen de skulle dela ut så var det lite minus sedan var det lite plus när det stängde.

Men kan man inte se utdelningarna på annat sätt så man kan veta hur mycket man får i utdelning?

john sa...

#Ylva

Man får in pengarna direkt på kontot. Om man går in på "transaktioner och Notor" så ser man utdelningen där. Där ser man exakt hur mycket man fått i utdelning + hur mycket som har dragits till skatt.

Det kan ta några dagar innan pengarna kommer in på kontot efter officiella utdelningsdagen.

Som sagt leta upp en flik som heter transaktioner eller notor, där borde du se dina utdelningar.

Tack för att du läser min blogg!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!