.

lördag 1 januari 2011

EnQuest, några tankar angående oljebolaget

Jag har fått lite tips här på bloggen och även via Aktiesiten Redeye att investera i det Brittiska Oljebolaget Enquest kan vara en lönsam affär. Enquest som endast opererar i Brittiskt vatten är helt skuldfritt och genererar ett bra kassaflöde. Vad jag är lite tveksam till är hur bolaget skall lyckas med att öka sin produktion årligen om dom "bara" pumpar upp olja ur Brittiskt vatten.


Ovan ser ni respektive lands gränser i nordsjön dvs Storbritannien=Grön. Vad jag har förstått så finns den mesta oljan längst upp i Nordsjön mellan Norge och Storbritannien. Enquest har som mål att "dammsuga" alla befintliga oljefyndigheter och verkligen krama ur den sista oljan som finns.

Bild tagen från enquest.com

Bilden ovan visar vart Enquest har sina Oljeriggar. Om man jämför med den första bilden ser man att riggarna ligger precis vid den Norska gränsen. Jag personligen drar då slutsatsen att det är på den Norska sidan den mesta oljan finns.

Att Enquest kommer att öka sin vinst/produktion 1-4 år framöver är jag absolut inte tveksam till. Däremot tror jag att bolaget kommer få det jobbigt längre fram i tiden om dom inte söker sig till andra vatten. Å andra sidan tror jag inte ledningen kommer att ge upp när dom märker att oljan börjar sina, bolag hittar oftast lösningar eller så blir dom helt enkelt uppköpta vilket i många fall kan vara positivt för aktieägarna.

Observera att detta är mina högst personliga tankar kring bolaget. Jag är ingen oljeexpert utan har dragit dessa slutsatser genom att ha läst på Enquest`s hemsida och en del på Wikipedia.

Kom gärna med Era tankar kring Enquest!

//Ekonomisk Trygghet

2 kommentarer:

Micke sa...

Tror jag läste att deras strategi är att köpa redan befintliga källor och inte hålla på med prospekteringar. På så vis får dem ju ny olja att pumpa upp utan att behöva "leta" efter den. :) Läste även att Lukas Lundin tyckte (och det här var för ett bra tag sedan) att aktien var billig under 16 kr. Tror det var innan dem höjde sina produktions nivåer. Sen köpte ju VD´n aktier för över hisklig summa pengar. Det om nått gjorde att jag slog till och köpte.

john sa...

#Micke

Ja Insideraffärer brukar oftast vara riktigt bra indikationer på att aktien är köpvärd.

Möjligtvis blir det så att bolaget blir uppköpt av något större bolag när nordsjöoljan börjar sina. Om Enquest tillgångar flyttas till andra vatten så är det iof dålig affär heller.

Jag personligen står nog över denna gången och går troligtvis in direkt i oljepriset istället när en dipp kommer (via Certifikat).

Men som sagt jag tror inte man gör en dålig affär genom att köpa aktier i Enquest så länge man håller koll på kvartalsrapporter m.m...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!