.

söndag 23 januari 2011

Söndagsfundering kring guld och Olja

Jag har idag suttit och läst på lite mer om guldproduktion/brytning, desutom har jag kollat på Svenska gruvbolag och jämfört halten av Guld per ton i respektive bolag. Vad jag kom fram till var att det Kanadensiska gruvbolaget Integra Gold Corp är det bolag som helt klart har hittat högst guldhalt/ton i sina provborrningar.

Integra Gold Corp`s senaste borrningar visade guldhalter på ca 54 gram guld/ton. De Svenska gruvbolagen Nordic Mines och Arctic Guld hade ett snitt på ca 3-7 gram guld/ton om jag inte minns fel...

Så om jag skulle välja att investera i något av dessa tre Gruvbolag så hade mitt val varit antingen Nordic Mines eller Integra Gold Corp. Anledningen till att Nordic Mines känns lockande är att produktionen väntas komma igång redan i slutet av 2011 och dessutom är finansieringen + alla tillstånd klara. Att slippa oroa sig om sådant "finlir" är alltid skönt för oss aktieägare.
  Nackdelen med Nordic Mines är att aktien är för bra värderad i dagsläget. En aktie som varken är över eller undervärderad är inte lika kul att köpa som en undervärderad...

Å andra sidan så kan Nordic Mines väldigt snabbt få ett högre värde om bolaget fortsätter med lyckade porspekteringar + om Guldpriset fortsätter uppåt. Anledningen till att jag avstår från Arctic Gold är för att produktionstart ligger alldeles för långt fram i tiden + att inga lån och tillstånd är het klara dvs räkna med många nyemmissioner.

Sen har vi ju det lockande bloaget Integra Gold Corp. Höga guldhalter, bra ledning och OM provborrningarna fortsätter att ge fina resultat är finansieringen löst. Ett stort Kinesiskt Gruvbolag (kommer ej ihåg namnet) kommer att stå för stora delar av finansieringen om Integra levererar bra rapporter.

Anledningen till att jag är lite rädd för att investera i detta bolag är för att det är väldigt "Hypat" på redeye.se och det känns som att alldeles för många har fått upp ögonen för bolaget. Jag presonligen tror att kursen kan dra iväg ganska snart och jag måste bestämma mig väldigt snart (typ i morgon) om jag skall investera eller ej.  Kursen står för tillfället i 0,84. OM jag investerar har jag som mål att komma in under 0,80 CAD, men som sagt vi får se i morgon....




Sen till slut så vill jag tipsa om Oljebolaget PA Resources som har rasat som en sten den senaste månaden pga lägre produktion än väntat. Det sägs ju att man ska köpa på bottnar och jag personligen tror nog att vi snart har nått en botten i PA Resources. Som jag har skrivit tidigare jag kommer att hålla koll på aktien och vid nivåer under 4 kronor kan det uppstå fina köplägen. En liten analys från Redeye hittas HÄR. Jag tror man måste vara medlem på redeye för att kunna läsa analysen men det är gratis att registrera sig.

2 kommentarer:

S sa...

Ja att köpa redan populära aktier kan vara ett riktigt dilemma. Man löper en stor risk att betala för mycket och fallhöjden blir då stor. Ibland ser de ju dock så bra ut så det är värt risken, men det kräver nog att man räknar en extra gång på det.

john sa...

#Spartacus

Precis det gäller att komma in i bolagen innan alla andra får nys om det.
Integra Gold är å andra sidan ett sådant bolag som kan öka flera hundra 100% så ingångskursen kanske inte spelar extremt stor roll så här i början. (bolaget är väldigt lågt värderat om halterna av guld stämmer)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!